Send en beskjed
Skrevet av: Teodor Heggelund
Introduksjon
Vi har tidligere kjørt kode på én og én datamaskin i ComputerCraft. Nå skal vi få flere datamaskiner til å snakke sammen.
Steg 1: Maskinvaren vi trenger!
Et modem var det vi i gamle dager brukte for å koble oss til internett. I ComputerCraft bruker vi modem for å koble oss til Rednet -- Internett for datamaskiner i Minecraft.
Siden trådløse datamaskiner er dyre, er det kjekt å bruke en Creative-verden.
-
Vi bygger en Advanced Wireless Pocket Computer og en Advanced Ender Turtle
-
Vi kaller tableten for Sendulf med
label set Sendulf
og roboten for MaxMottak medlabel set MaxMottak
.
Server og klient
Vi trenger ofte å sende beskjeder fra en datamaskin til en annen. Vi pleier å gi datamaskinene to roller: server og klient.
-
Serveren venter pent på å få beskjed
-
Klienten sender meldinger til serveren når den ønsker
Vet du om noen eksempler på servere og klienter?
Rednet
Vi skal bruke rednet
til å la datamaskinene snakke sammen. For en kjapp oversikt over hva rednet
kan gjøre, bruk kommandoen help rednet
.
For mer detaljert informasjon, se på wikien til ComputerCraft.
Steg 2: Klar til å motta beskjed
Nå skal vi bruke Sendulf og MaxMottak til å sende beskjeder. Siden kontrolleren aktivt skal sende beskjeder, blir Sendulf klienten vår, mens MaxMottak er serveren.
-
> id This is computer #5 This computer is labelled "MaxMottak"
-
peripherals left (modem)
-
> lua Interactive Lua prompt. call exit() to exit. lua>
-
lua> rednet.open("left") lua> rednet.receive(100)
Nøtt
Hva er tallet som går inn i receive
-funksjonen? Hva skjer når du putter inn 1? 5? 10?
Steg 3: Send beskjed
-
rednet.send(5, "Hello, MaxMottak! Dette er Sendulf! Kan du høre meg?")
Test selv!
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!