Skrive egen kode
Skrevet av: Erik Aasmundrud
Introduksjon
Denne oppgaven har som hensikt i å lære å skrive sin egen kode, istedenfor å kopiere noe som allerede eksisterer.
Når man skal bli god til å programmere er det helt nødvendig å klare å skrive sin egen kode. Det er fristende å prøve å google problemet man har, eller se på noe som noen andre har gjort. Dette fører til at man ikke lærer like mye, så i denne oppgaven skal vi prøve å skrive vår helt egne kode.
Steg 1: Få noe på skjermen
Mange utviklere synes det å starte på noe nytt er vanskelig. Programmering er ofte lettere når man ser hva man koder, selv om det ikke alltid er noe vi gjør. For å gjøre denne oppgaven litt lettere gir vi dere litt kode slik at dere får startet på oppgaven.
Nedenfor er utgangspunktet for dagens oppgave:
import Html exposing (text)
fire =
4
ganger2 x =
x * 2
main =
text (toString [fire, ganger2 5])
Steg 2: Enkle funksjoner
La oss begynne i det små. Vi skal nå prøve å lage noen enkle mattematiske funksjoner.
Prøv å lag følgende:
Var det vanskelig? Overraskende mye programmering er å skrive funksjoner som gjør ting som dette.
Steg 3: Vanskeligere funksjoner
Matte er gøy, så la oss fortsette å lage noen funksjoner som gjør enkle mattematiske operasjoner. Siden vi allerede har gjort litt gange og dele, kan vi prøve oss på for eksempel kvadratrot. I elm tar man kvadratroten av et tall ved å skrive sqrt
og deretter tallet. For eksempel sqrt 16
.
Prøv å lage følgende:
Steg 4: if-else-uttrykk
Når vi lager funksjoner er vi ofte interessert i å gjøre noe avhengig av hva det vi sender inn er. Dette kaller vi if-else-uttrykk. Dette har du sikkert vært borti flere ganger før, og nesten alle programmeringsspråk har dette.
I elm skriver man if-else-uttrykk på følgende måte:
sjekkTall tall =
if tall < 1 then
"tallet er mindre enn 1"
else if tall == 1 then
"tallet er 1"
else
"tallet er større enn 1"
Her sjekker vi om tallet
, som er variabelen i funksjonen vår, er først mindre enn 1, så om den er lik 1. else
-linjen til slutt er det som skjer dersom ikke noe av dette stemmer.
Spørsmål til funksjonen ovenfor:
Vi kan nå lage noen litt mer avanserte funksjoner. Prøv å lag følgende:
Utfordring
Absoluttverdi
Absoluttverdien til et tall er tallet uten fortegn. Her er noen eksempler:
> absoluttverdi 3
3 : number
> absoluttverdi -3
3 : number
> absoluttverdi 5
5 : number
> absoluttverdi -5
5 : number
> absoluttverdi 0
0 : number
Utfordring
Hvordan lagde du funksjonen? Absoluttverdien til et tall kan vi regne ut på flere forskjellige måter. Jeg tipper at du ikke brukte ganger og kvadratrot! Prøv dette nå:
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!