PXT: Gangespill
Skrevet av: Espen Clausen, Tjerand Silde, Julie Revdahl
Introduksjon
Dette er et enkelt og modifiserbart gangespill for micro:bit. Det fungerer slik at når en rister micro:biten så vil en få presentert et gangestykke. En svarer ved å trykke på A-knappen for antall tiere i svaret og B-knappen for antall enere. Når man har svart så trykker man på A+B. Dersom man svarer korrekt så vil en få opp et smilefjes, hvis ikke kommer et surt fjes.
Steg 1: Når microbit ristes
Sjekkliste
-
let tiere = 0 let enere = 0 let svar = 0 let produkt = 0 input.onGesture(Gesture.Shake, function () { tiere = 0 enere = 0 svar = 0 produkt = 0 })
-
let tiere = 0 let enere = 0 let svar = 0 let produkt = 0 let faktor1 = 0 let faktor2 = 0 input.onGesture(Gesture.Shake, function () { tiere = 0 enere = 0 svar = 0 produkt = 0 faktor1 = Math.randomRange(0, 5) faktor2 = Math.randomRange(0, 10) })
-
let tiere = 0 let enere = 0 let svar = 0 let produkt = 0 let faktor1 = 0 let faktor2 = 0 input.onGesture(Gesture.Shake, function () { tiere = 0 enere = 0 svar = 0 produkt = 0 faktor1 = Math.randomRange(0, 5) faktor2 = Math.randomRange(0, 10) basic.showString("" + faktor1 + "x" + faktor2 + "=") })
-
let tiere = 0 let enere = 0 let svar = 0 let produkt = 0 let faktor1 = 0 let faktor2 = 0 input.onGesture(Gesture.Shake, function () { tiere = 0 enere = 0 svar = 0 produkt = 0 faktor1 = Math.randomRange(0, 5) faktor2 = Math.randomRange(0, 10) basic.showString("" + faktor1 + "x" + faktor2 + "=") produkt = faktor1 * faktor2 })
Test prosjektet
Det er to forskjellige måter vi kan teste micro:bit-programmer på:
-
Siden vår kode skal reagere når man rister på micro:biten kan du simulere dette ved å klikke på den hvite prikken til venstre for teksten
SHAKE
på micro:bit-simulatoren. -
Det lastes nå ned en fil som heter
microbit-Uten-navn.hex
til datamaskinen din. Samtidig dukker det opp et vindu som sier at du må flytte denne filen til MICROBIT-disken på datamaskinen din.
Steg 2: Registrere svar
Sjekkliste
-
let tiere = 0 input.onButtonPressed(Button.A, function () { tiere += 1 })
-
let enere = 0 input.onButtonPressed(Button.B, function () { enere += 1 })
Steg 3: Kontrollere svar
Nå skal vi sjekke at svaret vi har gitt er korrekt. Dersom man for eksempel får beskjed om å multiplisere tallene 4 og 7, så blir svaret 28. Da må vi trykke to ganger på Knapp A
for å få 20, og åtte ganger på Knapp B
for å få 8. Til sammen blir det 28.
Sjekkliste
-
let svar = 0 input.onButtonPressed(Button.AB, function () { let enere = 0 let tiere = 0 svar = tiere * 10 + enere })
-
let svar = 0 input.onButtonPressed(Button.AB, function () { let produkt = 0 let enere = 0 let tiere = 0 svar = tiere * 10 + enere if (svar == produkt) { basic.showIcon(IconNames.Happy) } else { basic.showIcon(IconNames.Sad) } })
Steg 4: Muligheter for endringer
Sjekkliste
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!