Level 3Lærerveiledning - Huskespill

Skrevet av: Øistein Søvik

Kurs: Python
Tema: Tekstbasert, Spill
Fag: Programmering, Engelsk
Klassetrinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse
Til oppgave

Om oppgaven

I denne oppgaven skal du lage et huskespill hvor spilleren skal huske flest mulig ord i riktig rekkefølge.

checkOppgaven passer til:

Fag: Programmering, Engelsk

Anbefalte trinn: 7.-10. trinn

Tema: Lister, brukerinteraksjon, if-setninger, spill, while-løkker

Tidsbruk: Dobbelttime

Kompetansemål

Forslag til læringsmål

Forslag til vurderingskriterier

Forutsetninger og utstyr

Fremgangsmåte

Her kommer tips, erfaring og utfordringer til de ulike stegene i den faktiske oppgaven. Klikk her for å se oppgaveteksten.

print(liste_med_ord)
for _ in range(1,100):
    print()
text = input('Skriv inn ordene du husker fra listen: ')

Alternativt kan dette og gjøres uten en for-løkke, ved å heller skrive print(100*'\n'). Denne koden vil og skrive ut hundre tomme linjer til skjermen, hvor \n betyr linjeskift. Problemet med metoden ovenfor er at det er vanskelig å vite hvor mange linjer som er nødvendig, er hundre for mye eller for lite? Hvis en har en stor skjerm trengs det nødvendigvis flere tomme linjer. Som du kanskje vet går det ann å tømme skjermen manuelt ved å bruke CTRL+L, går det ann å bruke i koden vår? Det gjør det faktisk om en bruker system os biblioteket som koden under illustrerer

import os

print(liste_med_ord)
os.system('cls')
text = input('Skriv inn ordene du husker fra listen: ')

Dette er nok den "beste" metoden å tømme skjermen på, men bør nok bare nevnes for de mest ivrige elevene.Det er verdt å merke seg at dersom noen av elevene bruker Linux, så må cls erstattes med clear.

Variasjoner

Eksterne ressurser

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!