Lærerveiledning - Huskespill
Skrevet av: Øistein Søvik
Om oppgaven
I denne oppgaven skal du lage et huskespill hvor spilleren skal huske flest mulig ord i riktig rekkefølge.
Oppgaven passer til:
Fag: Programmering, Engelsk
Anbefalte trinn: 7.-10. trinn
Tema: Lister, brukerinteraksjon, if-setninger, spill, while-løkker
Tidsbruk: Dobbelttime
Kompetansemål
Forslag til læringsmål
Forslag til vurderingskriterier
Forutsetninger og utstyr
Fremgangsmåte
Her kommer tips, erfaring og utfordringer til de ulike stegene i den faktiske oppgaven. Klikk her for å se oppgaveteksten.
print(liste_med_ord)
for _ in range(1,100):
print()
text = input('Skriv inn ordene du husker fra listen: ')
Alternativt kan dette og gjøres uten en for-løkke, ved å heller skrive print(100*'\n')
. Denne koden vil og skrive ut hundre tomme linjer til skjermen, hvor \n
betyr linjeskift. Problemet med metoden ovenfor er at det er vanskelig å vite hvor mange linjer som er nødvendig, er hundre for mye eller for lite? Hvis en har en stor skjerm trengs det nødvendigvis flere tomme linjer. Som du kanskje vet går det ann å tømme skjermen manuelt ved å bruke CTRL+L
, går det ann å bruke i koden vår? Det gjør det faktisk om en bruker system os
biblioteket som koden under illustrerer
import os
print(liste_med_ord)
os.system('cls')
text = input('Skriv inn ordene du husker fra listen: ')
Dette er nok den "beste" metoden å tømme skjermen på, men bør nok bare nevnes for de mest ivrige elevene.Det er verdt å merke seg at dersom noen av elevene bruker Linux, så må cls
erstattes med clear
.
Variasjoner
Eksterne ressurser
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!