Astrokatt

Introduksjon

Katten vår har så lyst å være en astronaut, la oss se om vi kan hjelpe ham? Underveis vil vi lære hvordan vi flytter figurer rundt på skjermen, og hvordan katter blir påvirket av gravitasjonskreftene fra jorden.

Steg 1: En flyvende katt

Vi begynner prosjektet vårt med å få katten til å fly!

Sjekkliste

  • gå (10) steg
    

    skal du se at katten flytter litt på seg, og om du klikker på

    vend høyre (15) grader
    

    vil den snu seg! Disse klossene er kommandoer vi kan gi til katten!

  • Prøv å pusle sammen disse klossene (bruk fargene for å finne riktig kategori):

    når grønt flagg klikkes
    for alltid
        gå (10) steg
        vend høyre (15) grader
    slutt
    

Test prosjektet

Legg merke til at den første klossen sier at noe skal skje når vi klikker et grønt flagg. Over vinduet med katten til venstre er det et grønt flagg. Klikk på det!

Sjekkliste

  • Bytt ut klossene i koden din slik at den blir seende slik ut:

    når grønt flagg klikkes
    for alltid
        hvis <tast [pil høyre v] trykket?>
            vend høyre (5) grader
        slutt
        hvis <tast [pil venstre v] trykket?>
            vend venstre (5) grader
        slutt
        hvis <tast [pil opp v] trykket?>
            gå (5) steg
        slutt
    slutt
    

Test prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 2: Ut i verdensrommet!

Nå skal vi sende den flyvende katten ut i verdensrommet.

Sjekkliste

Til slutt lager vi også en jordklode, som katten kan fly rundt.

Test prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 3: Litt mer ekte ...

Vi skal nå legge på noen effekter som gjør at spillet virker litt mer realistisk.

Sjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    for alltid
        vend høyre (1) grader
    slutt
    
  • Klikk på katten i figurlisten. Legg sett størrelse til nederst i for alltid-løkka, slik at størrelsen på katten er avhengig av avstanden til jordkloden:

    når grønt flagg klikkes
    for alltid
        hvis <tast [pil høyre v] trykket?>
            vend høyre (5) grader
        slutt
        hvis <tast [pil venstre v] trykket?>
            vend venstre (5) grader
        slutt
        hvis <tast [pil opp v] trykket?>
            gå (5) steg
        slutt
        sett størrelse til (avstand til [Earth v])%
    slutt
    

Test prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Sjekkliste

  • gå (5) steg
    

    med

    gå ((avstand til [Earth v]) / (50)) steg
    

    Denne klossen er litt komplisert fordi den er satt sammen av tre forskjellige klosser. Se på fargene så finner du de riktige klossene.

Test prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 4: Gravitasjon

Gravitasjon er kraften som jorda trekker på alle katter og mennesker med. Vi kan la astrokatten vår bli påvirket av gravitasjonen også.

Sjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    gå til x: (-200) y: (150)
    for alltid
        pek mot [Earth v]
        gå (1) steg
    slutt
    
  • I det nye skriptet sier vi at katten for alltid skal peke mot jordkloden. Da hjelper det jo ikke at vi i det andre skriptet sier at katten skal snu seg.

  • For at programmer skal huske ting bruker vi variabler. Lag en variabel ved å klikke på Data-kategorien og deretter på Lag en variabel. Kall variabelen katteretning.

  • når grønt flagg klikkes
    gå til x: (-200) y: (150)
    for alltid
        sett [katteretning v] til (retning)
        pek mot [Earth v]
        gå (1) steg
        pek i retning (katteretning)
    slutt
    

Test prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

  • Hvordan kan du endre på jordas gravitasjon og kattens hastighet?

Lagre spillet

Da har vi en katt som kan fly rundt i verdensrommet. Eksperimenter gjerne med å utvide spillet ditt. Når du er ferdig kan du klikke på Legg ut-knappen. Da vil spillet bli lagt ut på Scratch-hjemmesiden din slik at andre kan spille det.

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre? Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!

Rapporter et problemVis koden og fiks selv