Lærerveiledning - Flagg
Skrevet av: Geir Arne Hjelle, Stein Olav Romslo, Vegard Tuset
Om oppgaven
Flagg viser hvordan man kan bruke kloner til å animere et flagg. I animasjonen bruker sinus og cosinus for enkle sirkelbevegelser. Disse funksjonene blir raskt introdusert og elevene får muligheten til å eksperimentere litt med dem. Flagg ble opprinnelig skrevet av Sverre Oskar Konestabo som et bidrag til programmeringskonkurransen som ble avholdt for barn som deltok på Kodeklubben Blindern våren 2016.
Oppgaven passer til:
Fag: Kunst og håndtverk, matematikk, programmering
Anbefalte trinn: 3.-10. trinn.
Tema: Løkker, sirkler, forminskning, koordinatsystem.
Tidsbruk: Dobbelttime eller mer.
Kompetansemål
Forslag til læringsmål
Forslag til vurderingskriterier
Forutsetninger og utstyr
Fremgangsmåte
Steg 1: Gå i sirkel
Steg 2: Flytt sirkelen
Steg 5: Det norske flagget
Variasjoner
Eksterne ressurser
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!