Lærerveiledning - Lag ditt eget spill
Skrevet av: Stein Olav Romslo
Om oppgaven
I dette prosjektet skal barna designe og lage et spill helt fra grunnen av. De må tenke på de ulike delene av spillet og planlegge hvordan ideene skal realiseres før de lager det i Scratch. Erfaringer fra tidligere prosjekter vil være til god hjelp. Oppmuntre barna til å bruke ideer fra spill og programmer de har laget tidligere i kurset.
Oppgaven passer til:
Fag: Arbeidslivsfag, kunst og håndtverk, musikk, norsk, programmering, teknologi i praksis.
Anbefalte trinn: 5.-10. trinn.
Tema: Kreativitet, kommunikasjon, design, dokumentere arbeid, problemløsning.
Tidsbruk: Minst to dobbelttimer.
Kompetansemål
Oppgaven kan avgrenses til å dekke mange kompetansemål, men vil i mange tilfeller kunne dekke følgende:
Forslag til læringsmål
Forslag til vurderingskriterier
Siden det er mange kompetansemål som kan dekkes, bør læreren selv lage gode vurderingskriterier som passer til de valgte kompetansemålene.
Forutsetninger og utstyr
Fremgangsmåte
Klikk her for å se oppgaveteksten.
Fremgangsmåten er beskrevet i oppgaveteksten, og utfordringer vil variere etter hva elevene ønsker å gjøre.
Variasjoner
Eksterne ressurser
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!