Redd verden

Introduksjon

Kildesortering er viktig for å begrense hvor mye avfallet vårt påvirker miljøet. I dette spillet skal vi kildesortere og samtidig lære en hel del om meldinger i programmering.

Steg 1: Legg til Ronny og søppelet

Vi starter spillet med å introdusere Ronny, som er vår hjelper underveis, og søppelet som vi skal kaste.

Sjekkliste

  • I første omgang vet ikke Ronny om noe av søppelet, så vi lar Ronny sette både poeng og mål til null. For å legge til variabler trykker vi på Data-kategorien og trykk på Lag en Variabel.

    når grønt flagg klikkes
    sett [Mål v] til [0]
    sett [Poeng v] til [0]
    
  • når grønt flagg klikkes
    gå til x: (78) y: (5)
    

    Søppel-figurene må ha hver sin plass, så det er viktig at du finner noen x- og y-koordinater for hver av dem.

Test prosjektet

Steg 2: Sett opp spillet

Ronny trenger å vite hvor mange søppel-figurer som er på brettet. For å finne ut av det, så ber vi om hjelp fra søppel-figurene selv.

Sjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    sett [Mål v] til [0]
    sett [Poeng v] til [0]
    send melding [Forbered spill v]
    
  • når jeg mottar [Forbered spill v]
    endre [Mål v] med (1)
    
  • når grønt flagg klikkes
    sett [Mål v] til [0]
    sett [Poeng v] til [0]
    send melding [Forbered spill v]
    si [Hei, jeg heter Ronny, kan du hjelpe meg med å redde verden?] i (3) sekunder
    send melding [Start spill v]
    si [Vi må sortere avfallet til hver sin kilde, kan du hjelpe meg med det?] i (3) sekunder
    

Test prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Utfordring

  • Ronny har flere drakter som viser han blid og sur. Klarer du å bytte drakt på Ronny når han snakker, og tilbake når han er ferdig med å snakke?

  • Istedenfor snakkebobler, klarer du spille inn din egen stemme? Hint: Bruk blokken under.

    spill lyden [opptak 1 v] til den er ferdig
    

Steg 3: Start spillet

Nå som vi vet antall poeng vi skal nå, kan vi sette opp bøttene våre.

Sjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    skjul
    
    når jeg mottar [Start spill v]
    vis
    
  • når grønt flagg klikkes
    skjul
    gå til x: (78) y: (5)
    
    når jeg mottar [Start spill v]
    vis
    

Test prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 4: Sortering

Nå må vi få til poeng-giving når vi flytter søppel-bitene opp i bøttene.

Sjekkliste

  • når denne figuren klikkes
    gjenta til <berører [Mat v] ?>
      gå til [musepeker v]
    slutt
    
  • når denne figuren klikkes
    gjenta til <berører [Mat v] ?>
      gå til [musepeker v]
    slutt
    endre [Poeng v] med (1)
    skjul
    

Test prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Utfordring

  • Klarer du å avslutte flyttinga hvis du flytter søppelet til feil bøtte? Kanskje til og med få Ronny sur hvis feil bøtte brukes?

Steg 5: Avslutt spillet

Når vi har fått alt søppelet på plass, må vi avslutte spillet.

Sjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    sett [Mål v] til [0]
    sett [Poeng v] til [0]
    send melding [Forbered spill v]
    si [Hei, jeg heter Ronny, kan du hjelpe meg med å redde verden?] i (3) sekunder
    send melding [Start spill v]
    vent til <(Poeng) = (Mål)>
    send melding [Spill ferdig v]
    si [Takk for at du hjelper meg med å redde verden!]
    
  • Da kan vi for eksempel fortelle bøttene at de skal skjule seg selv når spillet er ferdig.

    når jeg mottar [Spill ferdig v]
    skjul
    
  • Vi valgte water and rocks fra biblioteket, men det er bare å velge noe du syns er finere, evt lage noe selv.

  • når jeg mottar [Spill ferdig v]
    bytt bakgrunn til [water and rocks v]
    

Test prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Utfordring

  • Klarer du å sette en tredje bakgrunn når det grønne flagget klikkes? Husk at vi vil fortsatt ha kjøkkenbakgrunn når søppel-figurene skal flyttes.

  • Klarer du å forandre draken til Ronny for å vise hvor glad han blir når du har reddet verden?

Hva har vi lært?

I dette spillet har vi lært hvordan vi kan bruke meldinger til å bryte opp spillet i mange små biter. Mindre biter gjør programmet vårt mindre usikkert, og lettere å få oversikt over hvis noe går galt.

I tillegg lærte vi å dele ansvaret på flere figurer. Ronny hadde ansvaret for å holde oversikt på poengene, men fikk hjelp av søppel-figurene til å finne ut hvor mange søppel-biter som fantes. Dette er også et viktig prinsipp i programmering, nemlig fordeling av ansvar.

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre? Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!

Rapporter et problemVis koden og fiks selv