Rotasjon rundt et punkt

Læringsmål

  • beskrive og gjennomføre spegling, rotasjon og parallellforskyving
  • beskrive plassering og flytting i rutenett, på kart og i koordinatsystem, med og utan digitale hjelpemiddel, og bruke koordinatar til å berekne avstandar parallelt med aksane i eit koordinatsystem

Introduksjon

I denne oppgaven skal vi importere en geometrisk figur og deretter rotere den. OBS! Har du allerede løst oppgaven med rotasjon rundt egen akse kan du hoppe over Steg 1 og heller bare laste inn den forrige oppgaven din fra "Mine ting"-mappen.

Steg 1: Forberedelser

For å gjøre det enkelt å komme i gang, henter vi inn en ferdig figur fra biblioteket til Scratch. Denne figuren er tilnærmet lik en likebeint trekant

Sjekkliste

  • når [n v] trykkes
    vis
    pek i retning [90 v]
    gå til x: (0) y: (0)
    

Test prosjektet

Steg 2: Rotasjon i et koordinatsystem

  • når [n v] trykkes
    vis
    pek i retning [90 v]
    gå til x: (0) y: (0)
    

endrer vi x-verdien til -100, og y-verdien til 100.

Test prosjektet

Steg 3: Hattulf roteres rundt origo

Nå skal vi altså rotere Hattulf rundt origo på en ganske enkel måte.

  • når [pil høyre v] trykkes
    gå (200) steg
    vend høyre (90) grader
    

Test prosjektet

Steg 4: En ny venn!

  • når [pil høyre v] trykkes
    penn på
    

Test prosjektet

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre? Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!

Rapporter et problemVis koden og fiks selv