Rotasjon rundt egen akse

Læringsmål

  • beskrive og gjennomføre spegling, rotasjon og parallellforskyving
  • beskrive plassering og flytting i rutenett, på kart og i koordinatsystem, med og utan digitale hjelpemiddel, og bruke koordinatar til å berekne avstandar parallelt med aksane i eit koordinatsystem

Introduksjon

I denne oppgaven skal vi importere en geometrisk figur og deretter rotere den.

Steg 1: Vi roterer en likebeint trekant

For å gjøre det enkelt å komme i gang, henter vi inn en ferdig figur fra biblioteket til Scratch. Denne figuren er tilnærmet lik en likebeint trekant

Sjekkliste

  • når [n v] trykkes
    vis
    pek i retning [90 v]
    gå til x: (0) y: (0)
    

Vi skal nå gi Scratch beskjed om å rotere hatten 90 grader.

  • når grønt flagg klikkes
    vend høyre (90) grader
    

Test prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Sjekkliste

Rotasjon er jo gøy! Men at ting roterer med 90 grader av gangen er jo litt kjedelig, og litt unaturlig.

  • når grønt flagg klikkes
    vend høyre (45) grader
    

Test prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Du oppdager kanskje at det begynner å bli veldig mange klikk etterhvert?

Steg 2: A little more action, please!

Heldigvis kan vi ved hjelp av litt programmeringsmagi få datamaskinen til å gjøre jobben for oss!

Sjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    gjenta (8) ganger
    vend høyre (45) grader
    

Steg 3: The final countdown

  • når grønt flagg klikkes
    gjenta (360) ganger
    vend høyre (1) grader
    

Test prosjektet

Klikk på det grønnet flagget.

Avslutning

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre? Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!

Rapporter et problemVis koden og fiks selv