Level 1Spøkelsesjakten

Skrevet av: Oversatt fra Code Club UK

Oversatt av: Gudbrand Tandberg

Kurs: Scratch
Tema: Blokkbasert, Spill, Animasjon
Fag: Matematikk, Programmering, Musikk
Klassetrinn: 1.-4. klasse, 5.-7. klasse, 8.-10. klasse

Introduksjon

Dette prosjektet er inspirert av tivolispillet Whack-a-mole, hvor man slår muldvarper ned igjen i hullene sine. I vårt spill er det spøkelsene som blir borte når vi klikker på dem. Målet er å klikke bort flest mulig i løpet av 30 sekunder.

Illustrasjon av et ferdig spøkelsejakt spill

Steg 1: Lag et flyvende spøkelse

checkSjekkliste

Du skal nå lage en variabel som styrer hvor fort spøkelset beveger seg. Denne kan vi senere bruke til å endre hastigheten når spillet er i gang.

  • når grønt flagg klikkes
    sett [hastighet v] til [5]
    for alltid
        gå (hastighet) steg
    slutt
    

flagTest Prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    sett [hastighet v] til [5]
    for alltid
        gå (hastighet) steg
        sprett tilbake ved kanten
    slutt
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Ting å prøve

Steg 2: Få spøkelset til å dukke opp og forsvinne

For å gjøre spillet morsommere vil vi få spøkelset til å dukke opp og forsvinne.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    for alltid
        vis
        vent (tilfeldig tall fra (3) til (5)) sekunder
        skjul
        vent (tilfeldig tall fra (2) til (4)) sekunder
    slutt
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Ting å prøve

Steg 3: Tryll bort spøkelset med et klikk!

For å gjøre dette til et ordentlig spill må vi gi spilleren noe å gjøre - for eksempel å klikke bort spøkelset. Når det skjer vil vi også at det skal komme en stilig tryllelyd!

checkSjekkliste

  • når denne figuren klikkes
    skjul
    spill lyden [fairydust v]
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Ting å prøve

Steg 4: Legg til tid og poeng

Vi har et spøkelse å trylle bort, så nå vil vi ha poeng for å gjøre det! Vi vil også ha en tidsfrist, slik at det er om å gjøre å få flest mulig poeng på denne tiden. Vi løser begge deler ved å bruke variabler.

checkSjekkliste

  • når denne figuren klikkes
    skjul
    spill lyden [fairydust v]
    endre [Poeng v] med (1)
    
  • Når grønt flagg klikkes
    sett [Tid v] til [30]
    sett [Poeng v] til [0]
    gjenta til <(tid) = [0]>
        vent (1) sekunder
        endre [Tid v] med (-1)
    slutt
    stopp [alle v] :: control
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Ting å prøve

saveLagre prosjektet

En ekstra utfordring: Flere spøkelser!

Hvis ett spøkelse er bra, må vel flere være enda bedre! La oss ha tre spøkelser flyvende rundt!

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Gratulerer! Da har du gjort alt riktig!

Ting å prøve

saveLagre prosjektet

Bra jobba! Nå er du ferdig, og det er på tide med litt seriøs spilling. Husk også at du kan dele spillet med vennene dine. Det gjør du ved å klikke på Legg ut i toppmenyen.

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!