Level 1Hei verden

Skrevet av: Andreas Amundsen

Kurs: Swift

Introduksjon

Swift er et programmeringsspråk laget av Apple og er etterfølgeren til Objective-C. Med Swift kan du lage apper for iOS og OSX. For å gjennomføre dette kurset trenger du en Mac, og helst en iPhone/iPad/iPod å teste ut appen på :)

I dag skal vi lage vår første app, nemlig en Hei Verden-app! Det er en kjent og kjær tradisjon at det første programmet man skriver i et nytt programmeringsspråk skriver "Hei Verden!" til skjermen.

Bilde av appen som skriver "Hei Verden!"

Steg 1: Sette opp Xcode

Xcode er Apples utviklingsverktøy, og vi skal bruke det til å skrive appen. Last ned nyeste versjon Xcode fra Mac App Store, og sørg for at du har en Apple-ID (merk. dette programmet er gratis). Vi skal starte med å sette opp et nytt prosjekt.

Xcode 7 Beta vs Xcode 6

I denne øvelsen er skjermbildene og instruksjonene for Xcode 7 beta, men det skal fungere helt likt på Xcode 6.

checkSjekkliste

  • Bilde av åpningskjermen til Xcode
  • Bilde av hvordan opprette ett nytt prosjekt
  • Bilde av informasjonen om app'en

Steg 2: Tekst på skjermen ved bruk av en tekstetikett

Vi skal nå legge til en tekstetikett for å så endre teksten i Main.storyboard.

checkSjekkliste

  • Bilde av teksten som skrives til skjermen

Steg 3: Få en knapp til å skrive noe til skjermen

Vi skal nå sørge for at ved å trykke på en knapp, vil Label endre seg. For å kunne følge med på denne delen av kurset er det anbefalt med noe tidligere kunnskap om grunnleggende programmering.

checkSjekkliste

  • Bilde av koden for å få en knapp til å endre teksten

Slippe streken på riktig sted i koden

Det er viktig å slippe strekene eksakt som det står i de to stegene over! Disse kobler elementene i Main.storyboard til koden din.

checkSjekkliste

  • etikett.text = "Knappen sier: Hei!"
    

    mellom { og } der du slapp knappen i koden (func knapp).

  • Bilde av den ferdige koden som endrer teksten

Utfordring - Variabler

Prøv å definer en variabel nedenfor @IBOutlet weak var etikett: UILabel!, og sett den til å være ditt navn. Klarer du å få Label til å vise verdien av variabelen ved å endre etikett.text?

Steg 4: Få input fra tekstfelt

Nå skal vi legge inn et tekstfelt i appen, så vi kan ta det brukeren skriver i tekstfeltet og vise det i Label.

checkSjekkliste

  • Bilde av en boks som tar inn tekst

Utfordring - Kan du lage din egen versjon?

Nå som du har lært det grunnleggende, hvorfor ikke lage en app som har flere knapper og tekstfelt? Kanskje du kan få den til å fortelle en morsom historie basert på ord brukeren skriver inn? Vis gjerne appen til bekjente og be om tilbakemeldinger!

Noen spørsmål?

Har du noen spørsmål angående Xcode, Swift eller ris/ros for dette kurset, send meg gjerne en mail til andreas.amundsen123@gmail.com!

Jeg tar gjerne i mot tips til ideer til fremtidige kurs!

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!