Level 2Flaksefugl

Skrevet av: Oversatt fra Code Club UK

Oversatt av: Helge Astad

Kurs: Scratch
Tema: Blokkbasert, Spill
Fag: Matematikk, Naturfag, Programmering, Kunst og håndverk
Klassetrinn: 1.-4. klasse, 5.-7. klasse, 8.-10. klasse

Introduksjon

Nå skal vi lage vår egen versjon av spillet Flappy Bird. Du styrer fuglen Flakse ved å trykke på mellomromtasten for å flakse med vingene. Du må holde Flakse flyvende og prøve å styre mellom rørene!

Illustrasjon av et ferdig Flaksefugl spill

Steg 1: Få Flakse til å falle

Vi begynner enkelt, ved å introdusere Flakse og få ham til å falle.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    gå til x: (-50) y: (0)
    gjenta for alltid
        endre y med (-3)
    slutt
    

flagTest prosjektet

Klikk det grønne flagget.

Steg 2: Få Flakse til å fly

Nå vil vi at Flakse skal fly oppover når du trykker mellomromtasten.

checkSjekkliste

  • Når [mellomrom v] trykkes
    bytt drakt til [Vinger ned v]
    gjenta (10) ganger
        endre y med (6)
    slutt
    bytt drakt til [Vinger opp v]
    gjenta (10) ganger
        endre y med (6)
    slutt
    

flagTest prosjektet

Klikk det grønne flagget.

Steg 3: Gjør kontrollen bedre

Vi vil at Flakse skal reagere hver gang vi trykker mellomrom. Men når vi trykker mellomrom så starter to løkker etter hverandre. Hvis vi trykker mellomrom før disse to løkkene er ferdig så skjer det ikke noe. For å løse dette problemet skal vi bruke en variabel til å telle hvor mange flaks vi trenger å gjøre.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    sett [flaks v] til [0]
    bytt drakt til [Vinger opp v]
    gjenta for alltid
        gjenta til <(flaks) = [0]>
            endre [flaks v] med (-1)
            bytt drakt til [Vinger ned v]
            gjenta (10) ganger
                endre y med (6)
            slutt
            bytt drakt til [Vinger opp v]
            gjenta (10) ganger
                endre y med (6)
            slutt
        slutt
    slutt
    
  • når [mellomrom v] trykkes
    endre [flaks v] med (1)
    

flagTest prosjektet

Klikk det grønne flagget.

Steg 4: Legg til rørene

Vi vil legge til noen hindringer som Flakse kan fly igjennom.

checkSjekkliste

  • Tegn ny figur
  • Zoom =
  • fyll kant
  • Bilde av et hinder for Flakse
  • Fyll gradering

Steg 5: Få rørene til å bevege seg

Nå skal vi få rørene til å flytte seg og gjøre høyden tilfeldig slik at vi får en hinderløype til Flakse.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    skjul
    sett størrelse til (200)%
    gjenta for alltid
        lag klon av [meg v]
        vent (2) sekunder
    slutt
    
    når jeg starter som klon
    gå til x: (240) y: (tilfeldig tall fra (-80) til (80))
    vis
    gjenta (120) ganger
        endre x med (-4)
    slutt
    slett denne klonen
    

flagTest prosjektet

Klikk det grønne flagget.

Steg 6: Finn ut om Flakse kræsjer med rørene

For at spillet skal bli vanskelig må spilleren styre Flakse gjennom åpningene mellom rørene uten å komme borti hverken rør eller kanten av skjermen. Vi skal legge til noen klosser som merker om Flakse kræsjer.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    vent til <<berører [kant v]?> eller <berører [Rør v]?>>
    start lyden [screech v]
    si [Du tapte!]
    send melding [Tap v]
    stopp [andre skript i figuren v] :: control
    
  • når jeg mottar [Tap v]
    stopp [andre skript i figuren v] :: control
    

flagTest prosjektet

Klikk det grønne flagget.

Steg 7: Legg til poeng

Spilleren skal score ett poeng hver gang Flakse flyr gjennom en røråpning.

checkSjekkliste

  • når jeg starter som klon
    vent til <(x-posisjon) < ([x-posisjon v] av [Flakse v])>
    endre [poeng v] med (1)
    start lyden [bird v]
    

flagTest prosjektet

Klikk det grønne flagget.

saveLagre prosjektet ditt

Supert, du har laget ferdig din egen enkle versjon av Flappy Bird-spillet.

Her er noen flere ting du kan prøve:

Utfordring 1: Legg til tyngdekraft

Når noe faller på grunn av tyngdekraft øker farten jo lenger fallet varer. Vi skal prøve å etterligne denne måten å falle på.

  • når grønt flagg klikkes
    sett [løft v] til [0]
    gå til x: (-50) y: (0)
    gjenta for alltid
        endre y med (løft)
        endre [løft v] med (-0.2)
    slutt
    
  • når grønt flagg klikkes
    sett [flaks v] til [0]
    bytt drakt til [Vinger opp v]
    gjenta for alltid
        gjenta til <(flaks) = [0]>
            endre [flaks v] med (-1)
            bytt drakt til [Vinger ned v]
            endre [løft v] med (4)
            vent (0.1) sekunder
            bytt drakt til [Vinger opp v]
            vent (0.1) sekunder
        slutt
    slutt
    

flagTest prosjektet

Klikk det grønne flagget.

Utfordring 2: Fall ut av skjermen

Når spilleren taper vil vi at Flakse faller ned og ut av skjermen.

  • når jeg mottar [Fall v]
    gjenta for alltid
        snu @turnRight (5) grader
    slutt
    
    når jeg mottar [Fall v]
    gjenta til <(y-posisjon) < [-180]>
        endre y med (løft)
        endre [løft v] med (-0.2)
    slutt
    skjul
    send melding [Tap v]
    stopp [andre skript i figuren v] :: control
    

flagTest prosjektet

Klikk det grønne flagget.

saveLagre prosjektet ditt

Gratulerer, du er ferdig med spillet! Hva er rekorden din?

Ikke glem å dele spillet med vennene dine. Trykk på Legg ut for at andre skal få prøve!

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!