Flaksefugl
Skrevet av: Oversatt fra Code Club UK
Oversatt av: Helge Astad
Introduksjon
Nå skal vi lage vår egen versjon av spillet Flappy Bird. Du styrer fuglen Flakse ved å trykke på mellomromtasten for å flakse med vingene. Du må holde Flakse flyvende og prøve å styre mellom rørene!
Steg 1: Få Flakse til å falle
Vi begynner enkelt, ved å introdusere Flakse og få ham til å falle.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes gå til x: (-50) y: (0) gjenta for alltid endre y med (-3) slutt
Test prosjektet
Klikk det grønne flagget.
Steg 2: Få Flakse til å fly
Nå vil vi at Flakse skal fly oppover når du trykker mellomromtasten.
Sjekkliste
-
Når [mellomrom v] trykkes bytt drakt til [Vinger ned v] gjenta (10) ganger endre y med (6) slutt bytt drakt til [Vinger opp v] gjenta (10) ganger endre y med (6) slutt
Test prosjektet
Klikk det grønne flagget.
Steg 3: Gjør kontrollen bedre
Vi vil at Flakse skal reagere hver gang vi trykker mellomrom. Men når vi trykker mellomrom så starter to løkker etter hverandre. Hvis vi trykker mellomrom før disse to løkkene er ferdig så skjer det ikke noe. For å løse dette problemet skal vi bruke en variabel til å telle hvor mange flaks vi trenger å gjøre.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes sett [flaks v] til [0] bytt drakt til [Vinger opp v] gjenta for alltid gjenta til <(flaks) = [0]> endre [flaks v] med (-1) bytt drakt til [Vinger ned v] gjenta (10) ganger endre y med (6) slutt bytt drakt til [Vinger opp v] gjenta (10) ganger endre y med (6) slutt slutt slutt
-
når [mellomrom v] trykkes endre [flaks v] med (1)
Test prosjektet
Klikk det grønne flagget.
Steg 4: Legg til rørene
Vi vil legge til noen hindringer som Flakse kan fly igjennom.
Sjekkliste
Steg 5: Få rørene til å bevege seg
Nå skal vi få rørene til å flytte seg og gjøre høyden tilfeldig slik at vi får en hinderløype til Flakse.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes skjul sett størrelse til (200)% gjenta for alltid lag klon av [meg v] vent (2) sekunder slutt når jeg starter som klon gå til x: (240) y: (tilfeldig tall fra (-80) til (80)) vis gjenta (120) ganger endre x med (-4) slutt slett denne klonen
Test prosjektet
Klikk det grønne flagget.
Steg 6: Finn ut om Flakse kræsjer med rørene
For at spillet skal bli vanskelig må spilleren styre Flakse gjennom åpningene mellom rørene uten å komme borti hverken rør eller kanten av skjermen. Vi skal legge til noen klosser som merker om Flakse kræsjer.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes vent til <<berører [kant v]?> eller <berører [Rør v]?>> start lyden [screech v] si [Du tapte!] send melding [Tap v] stopp [andre skript i figuren v] :: control
-
når jeg mottar [Tap v] stopp [andre skript i figuren v] :: control
Test prosjektet
Klikk det grønne flagget.
Steg 7: Legg til poeng
Spilleren skal score ett poeng hver gang Flakse flyr gjennom en røråpning.
Sjekkliste
-
når jeg starter som klon vent til <(x-posisjon) < ([x-posisjon v] av [Flakse v])> endre [poeng v] med (1) start lyden [bird v]
Test prosjektet
Klikk det grønne flagget.
Lagre prosjektet ditt
Supert, du har laget ferdig din egen enkle versjon av Flappy Bird-spillet.
Her er noen flere ting du kan prøve:
Utfordring 1: Legg til tyngdekraft
Når noe faller på grunn av tyngdekraft øker farten jo lenger fallet varer. Vi skal prøve å etterligne denne måten å falle på.
-
når grønt flagg klikkes sett [løft v] til [0] gå til x: (-50) y: (0) gjenta for alltid endre y med (løft) endre [løft v] med (-0.2) slutt
-
når grønt flagg klikkes sett [flaks v] til [0] bytt drakt til [Vinger opp v] gjenta for alltid gjenta til <(flaks) = [0]> endre [flaks v] med (-1) bytt drakt til [Vinger ned v] endre [løft v] med (4) vent (0.1) sekunder bytt drakt til [Vinger opp v] vent (0.1) sekunder slutt slutt
Test prosjektet
Klikk det grønne flagget.
Utfordring 2: Fall ut av skjermen
Når spilleren taper vil vi at Flakse faller ned og ut av skjermen.
-
når jeg mottar [Fall v] gjenta for alltid snu @turnRight (5) grader slutt når jeg mottar [Fall v] gjenta til <(y-posisjon) < [-180]> endre y med (løft) endre [løft v] med (-0.2) slutt skjul send melding [Tap v] stopp [andre skript i figuren v] :: control
Test prosjektet
Klikk det grønne flagget.
Lagre prosjektet ditt
Gratulerer, du er ferdig med spillet! Hva er rekorden din?
Ikke glem å dele spillet med vennene dine. Trykk på Legg ut
for at andre skal få prøve!
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!