Level 2Fyrverkeri

Skrevet av: Oversatt fra Code Club UK

Oversatt av: Kaisa Korsak

Kurs: Scratch
Tema: Blokkbasert, Spill, Animasjon
Fag: Matematikk, Kunst og håndverk
Klassetrinn: 1.-4. klasse, 5.-7. klasse, 8.-10. klasse

Introduksjon

I dette prosjektet skal vi skyte opp fyrverkeri over en by.

Bilde av en rakett over en by

Forberedelser: Last ned bildefiler

Denne første delen kan du godt få hjelp fra en voksen til å gjøre!

checkSjekkliste

Steg 1: Lag en rakett som flyr mot musepekeren

Vi starter med å importere forskjellige bilder vi skal bruke i spillet

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    skjul
    

Nå vil vi gjerne at raketten skal bevege seg mot musepekeren når du trykker på mellomromstasten.

  • når [mellomrom v] trykkes
    vis
    gli (1) sekunder til x: (mus x) y: (mus y)
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

checkSjekkliste

Fyrverkeri pleier ikke å fly fra side til side, så du bør gjøre det slik at raketten alltid flyr mot musepekeren fra bunnen av skjermen.

  • når grønt flagg klikkes
    skjul
    
    når [mellomrom v] trykkes
    gå til x: (mus x) y: (-200)
    vis
    gli (1) sekunder til x: (mus x) y: (mus y)
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    skjul
    gjenta for alltid
        hvis <museknappen er trykket?>
            gå til x: (mus x) y: (-200)
            vis
            gli (1) sekunder til x: (mus x) y: (mus y)
        slutt
    slutt
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Utfordringer

Steg 2: Få raketten til å eksplodere

Nå skal vi få raketten til å eksplodere med et digert smell!

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    skjul
    gjenta for alltid
        hvis <museknappen er trykket?>
            gå til x: (mus x) y: (-200)
            start lyden [bang v]
            vis
            gli (1) sekunder til x: (mus x) y: (mus y)
            skjul
        slutt
    slutt
    
  • når grønt flagg klikkes
    skjul
    gjenta for alltid
        hvis <museknappen er trykket?>
            gå til x: (mus x) y: (-200)
            start lyden [bang v]
            vis
            gli (1) sekunder til x: (mus x) y: (mus y)
            skjul
            send melding [Eksploder v]
        slutt
    slutt
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

checkSjekkliste

  • når jeg mottar [Eksploder v]
    skjul
    gå til x: ([x-posisjon v] av [rocket v]) y: ([y-posisjon v] av [rocket v])
    vis
    vent (1) sekunder
    skjul
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 3: Gjør hver eksplosjon unik

Nå skal vi lage litt variasjon slik at ikke alle eksplosjonene ser helt like ut.

checkSjekkliste

  • når jeg mottar [Eksploder v]
    skjul
    sett [farge v] effekt til (tilfeldig tall fra (1) til (200))
    gå til x: ([x-posisjon v] av [rocket v]) y: ([y-posisjon v] av [rocket v])
    vis
    vent (1) sekunder
    skjul
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

checkSjekkliste

  • når jeg mottar [Eksploder v]
    skjul
    neste drakt
    sett [farge v] effekt til (tilfeldig tall fra (1) til (200))
    gå til x: ([x-posisjon v] av [rocket v]) y: ([y-posisjon v] av [rocket v])
    sett størrelse til (5) %
    vis
    gjenta (20) ganger
        endre størrelse med (5)
    slutt
    vent (1) sekunder
    skjul
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Utfordringer

Prøv å gjøre hver eksplosjon enda mer unik: endre størrelsen og veksthastigheten for eksplosjonen.

Steg 4: Fiks "send melding"-feilen

Husker du at vi tidligere hadde et problem med å holde museknappen nede?

Dette problemet oppstår fordi når raketten sender sin melding om eksplosjonen, gjentar den hvis-løkken med en gang. Dermed blir det sendt en eksplosjonsmelding før den forrige er ferdig med animasjonen.

I programmeringsverden kaller vi denne type problemer for bugs, fordi man i gamle dager (da datamaskiner var mye større) kunne ha problemer med at innsekter ble fanget inne i datamaskinene og ødela programmer.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    skjul
    gjenta for alltid
        hvis <museknappen er trykket?>
            gå til x: (mus x) y: (-200)
            start lyden [bang v]
            vis
            gli (1.5) sekunder til x: (mus x) y: (mus y)
            skjul
            send melding [Eksploder v] og vent
        slutt
    slutt
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

saveLagre prosjektet

Gratulerer, du er ferdig! Nå kan du kose deg med spillet!

Ikke glem å dele spillet ditt med alle dine venner og familien! Klikk på Legg ut i menylinjen.

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!