Space invaders
Skrevet av: Oppgaven er laget av GDG Bergen, og tilpasset Kodeklubbens format på oppgaver.
Oversatt av: Teodor Heggelund og Stein Olav Romslo
Introduksjon
I denne oppgaven skal vi lage et spill som heter Space Invaders, som er en enkel utgave av det klassiske spillet. Spillet handler om å styre et romskip som skal skyte ned en alien. Vi skal bruke stoppeklokke, animasjoner og mye mer. Målet for appen er å skyte ned så mange aliens som mulig.

Steg 1: Komme i gang med App Inventor
For å komme igang med App Inventor åpner vi nettsiden i Chrome, Safari eller Firefox. OBS! App Inventor fungerer ikke i Internet Explorer.

Sjekkliste



Steg 2: La oss komme i gang med koding!
Vi starter med å designe grensesnittet for appen vår.
Åpne "Designer" og legg til elementer slik at du får et grensesnitt du er fornøyd med. Det kan for eksempel se ut som på bildet under:

Sjekkliste
Da er alt som skal vises på skjermen lagt inn i appen vår. Du kan prøve å starte appen nå. Ser du alt du har lagt til på skjermen?
Steg 3: Flytte på raketten
Vi skal lage kode som lar oss flytte raketten fra side til side.
For å programmere figurene må vi bytte til "Blocks". La oss begynne med å flytte på raketten. Den skal bare bevege seg fra side til side, altså kun i X
-retning.
Sjekkliste

Test spillet
Når du har lagt inn kodesnutten kan du starte appen og se om du kan bevege på romskipet fra side til side ved å flytte den med fingeren.
Steg 4: Gjør klar kulen
Vi vil at kulen til romskipet skal være usynlig fram til den blir skutt fra romskipet, og etter den har truffet et romvesen.
Vi skal starte med å gjøre kulen usynlig. Så skal vi skyte den fra romskipet, og den blir synlig. Dersom den treffer et romvesen skal kulen forsvinne og poengsummen øke med 1
.
Sjekkliste
Test spillet
Fungerer spillet?
Hvis du har gjort alt som det er beskrevet skal du få fyrt av én kule fra romskipet. Men det skjer ikke noe etter at den første kulen er skutt. Vi må derfor programmere at kulen flyttes tilbake til romskipet.
Sjekkliste
Test spillet og se om du kan skyte flere kuler.
Du ser kanskje at om kulen bommer på romvesenet, så setter den seg fast i toppen av skjermen til du skyter igjen? For å fikse dette må vi sjekke om vi er i toppen på lerretet.
Steg 5: Start om igjen
Noen ganger er det greit å kunne starte spillet på nytt.
Vi skal lage kode slik at når vi trykker på "Start på nytt"-knappen så setter vi poengsummen tilbake til 0.
Sjekkliste
Steg 6: La oss gjøre spillet vanskeligere
Vi skal gjøre spillet litt vanskeligere.
Når en kule treffer romskipet skal det flytte på seg. Vi vil at det samme skal skje dersom det går for lang tid uten at vi klarer å skyte det.
Sjekkliste
Da er vi ferdig med å programmere. Kos deg med spillet!
Steg 7: Bonusoppgave!
Prøv å videreutvikle spillet. Du kan for eksempel prøve noe av det følgende:
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!