Level 2Ta ballen

Skrevet av: Tjerand Silde

Kurs: Appinventor
Tema: App, Blokkbasert, Spill
Fag: Programmering, Teknologi
Klassetrinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse

Introduksjon

Nå skal vi lage en app som heter Ta ballen. For å lage denne appen så forutsetter vi at vi vet hvordan MIT App Inventor fungerer fra tidligere oppgavesett, og kan utføre instruksjoner uten å få alt forklart i detalj. Denne appen går ut på at en ball spretter frem og tilbake på skjermen, og du vinner ved å trykke på ballen med fingeren din. Dess kjappere du klarer å treffe ballen, dess flere poeng får du. Dette er en ganske enkel app, men det er mulig å utvide appen etter egne ønsker etterpå.

Bilde av "Ta ballen" spillet i app inventor

Steg 1: Opprette spillskjerm

Det første vi skal gjøre er å opprette en spillskjerm, og legge til en klokke og en ball.

checkSjekkliste

  • Bilde av en en rød ball

Steg 2: Programmere spillet

Nå skal vi programmere spillet. Dette gjør vi ved å opprette flere funksjoner for å sjekke tiden og poengene i spillet når ballen blir trykket på. Vi må også bestemme hvordan ballen skal bevege på seg i spillet.

checkSjekkliste

  • Bilde av instillingene som trengs til spillet
  • Bilde av betingelsene for seier

Steg 3: Designe menyen

Nå vi starter appen, så kommer vi til en meny. Der skal vi vise poengsummen fra spillet, og ha muligheten til å starte spillet på nytt.

checkSjekkliste

  • Bilde av komponentene
  • Bilde av start-skjermen til spillet

Steg 4: Programmere menyen

Nå som menyen er designet ferdig, er vi nødt til å programmere den slik at noe skjer når vi trykker på knappene.

checkSjekkliste

  • Bilde av kodeblokk som sjekker om du har fått ny highscore

Steg 5: Opprette krediteringskjerm

Når vi har laget en app så er det litt gøy at det står hvem som har laget den, og det skal vi nå lage en egen skjerm for å vise.

checkSjekkliste

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!