Kodetimen: Klassisk labyrint
Skrevet av: Carl A. Myrland
Introduksjon
Dette dokumentet er rettet mot voksne kodeveiledere, for eksempel i anledning Kodetimen. Selve opplegget finner du ved å følge lenken under.
Dette er den klassiske "Kodetimen"-oppgaven fra code.org. Man gjennomgår de fleste grunnleggende konseptene i dataprogrammering, ved hjelp av spillfigurer fra Angry Birds, Plants vs. Zombies og istid.
Til hvert nye konsept man blir introdusert for, dukker det opp en video som forklarer logikken bak konseptet. Videoene er på engelsk, med norsk tekst.
Under kan du lese litt mer om de ulike konseptene du møter på i opplegget.
Når du er klar for å komme i gang, kan du trykke her for å gå til oppgaven.
Velkomstvideo
I denne videoen blir du kort introdusert for hva man kan gjøre med koding, og hva hensikten med oppgaven/spillet er. Det kan være greit å se den felles med klassen. Dersom elevene er rundt 4.-6. trinn, kan det være en fordel å stoppe videoen med jevne mellomrom og oversette/forklare hva som nettopp ble sagt.
Code Studio: Layout
Dette er en rask gjennomgang av hva som er hva i brukergrensesnittet til Code Studio.
Sånn ser hele grensesnittet i Code Studio ut. Under går vi gjennom del for del av grensesnittet
Grensesnitt, del for del
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!