PXT: BallongBattle
Skrevet av: Sigurd Schaathun
Om oppgaven
I denne oppgaven skal vi lage fjernstyring til Bit:Bot som kommer i Super:bit-pakken. Til slutt skal elevene kjøre BallongBattle der poenget er å sprekke andres ballonger mens de beskytter sin egen. Ballongene festes på Bit:Bot - det holder som regel å dytte den nedi pennehullet, og en knappenål limes fast på fronten av bit:bot med tape.
Oppgaven passer til:
Fag: Matematikk, Naturfag
Anbefalte trinn: 5.- 10.
Tema: Fjernstyring, motorer
Tidsbruk: 45 - 90 minutter
Kompetansemål
Forslag til læringsmål
Forslag til vurderingskriterier
Det er mange ulike måter man kan vurdere et programmeringsprosjekt, og her må en selv vurdere hva som er den beste måten ut ifra hvilket fag man jobber i, hvilken aldergruppe og hviklet nivå elevene er på, hva man ønsker å teste og hvor mye tid man har til rådighet til å jobbe med prosjektet. I vårt lærerdokument har vi blant annet beskrevet ulike måter dette kan gjøres på, tillegg til en del andre nyttige tips til hvordan man underviser i programmering.
Forutsetninger og utstyr
Fremgangsmåte
Her kommer tips, erfaring og utfordringer til de ulike stegene i den faktiske oppgaven.
Steg 1: Radiokommunikasjon
Steg 2: Fjernkontroll
Steg 3: Kjøre bilen
Variasjoner
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!