Level 2PXT: eTekstil: Tekstil og elektronikk!

Skrevet av: Carl A. Myrland

Kurs: Microbit
Tema: Blokkbasert, Elektronikk
Fag: Programmering, Kunst og håndverk, Teknologi, Naturfag, Matematikk
Klassetrinn: 5.-7. klasse, 1.-4. klasse
Til oppgave

Lærerveiledning til eTekstil - innføring i tekstil og elektronikk

Om oppgaven

I denne oppgaven skal elevene lage en valgfri filt-figur, montere LED-pærer på den, sy med strømførende sytråd og programmere mønster lysene skal blinke i, ved hjelp av BBC Micro:bit og blokkprogrammering i MakeCode. Oppgaven kan utvides og tilpasses alle aldersgrupper og erfaringsnivåer fra ca. 4. trinn og opp.

checkOppgaven passer til:

Fag: Matematikk, kunst & håndverk, naturfag

Anbefalte trinn: 4.-5. og oppover

Tema: Innføring i tekstil og elektronikk - kreativ bruk av elektronikk sammen med fysiske produkter

Tidsbruk: 90 min

Kompetansemål etter 4. årstrinn

Matematikk:

Kunst og håndverk:

Naturfag:

Kompetansemål etter 7. årstrinn

Matematikk:

Kunst og håndverk:

Naturfag:

Forslag til læringsmål

Forslag til vurderingskriterier

Det er mange ulike måter man kan vurdere et programmeringsprosjekt, og her må en selv vurdere hva som er den beste måten ut ifra hvilket fag man jobber i, hvilken aldergruppe og hviklet nivå elevene er på, hva man ønsker å teste og hvor mye tid man har til rådighet til å jobbe med prosjektet. I vårt lærerdokument har vi blant annet beskrevet ulike måter dette kan gjøres på, tillegg til en del andre nyttige tips til hvordan man underviser i programmering.

Forutsetninger og utstyr

Forutsetninger:

Utstyr pr elev/par:

Fremgangsmåte

Vi har dessverre ikke noen tips, erfaringer eller utfordringer tilknyttet denne oppgaven enda.

Variasjoner

Eksterne ressurser

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!