PXT: eTekstil: Tekstil og elektronikk!
Skrevet av: Carl A. Myrland
Lærerveiledning til eTekstil - innføring i tekstil og elektronikk
Om oppgaven
I denne oppgaven skal elevene lage en valgfri filt-figur, montere LED-pærer på den, sy med strømførende sytråd og programmere mønster lysene skal blinke i, ved hjelp av BBC Micro:bit og blokkprogrammering i MakeCode. Oppgaven kan utvides og tilpasses alle aldersgrupper og erfaringsnivåer fra ca. 4. trinn og opp.
Oppgaven passer til:
Fag: Matematikk, kunst & håndverk, naturfag
Anbefalte trinn: 4.-5. og oppover
Tema: Innføring i tekstil og elektronikk - kreativ bruk av elektronikk sammen med fysiske produkter
Tidsbruk: 90 min
Kompetansemål etter 4. årstrinn
Matematikk:
Kunst og håndverk:
Naturfag:
Kompetansemål etter 7. årstrinn
Matematikk:
Kunst og håndverk:
Naturfag:
Forslag til læringsmål
Forslag til vurderingskriterier
Det er mange ulike måter man kan vurdere et programmeringsprosjekt, og her må en selv vurdere hva som er den beste måten ut ifra hvilket fag man jobber i, hvilken aldergruppe og hviklet nivå elevene er på, hva man ønsker å teste og hvor mye tid man har til rådighet til å jobbe med prosjektet. I vårt lærerdokument har vi blant annet beskrevet ulike måter dette kan gjøres på, tillegg til en del andre nyttige tips til hvordan man underviser i programmering.
Forutsetninger og utstyr
Forutsetninger:
Utstyr pr elev/par:
Fremgangsmåte
Vi har dessverre ikke noen tips, erfaringer eller utfordringer tilknyttet denne oppgaven enda.
Variasjoner
Eksterne ressurser
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!