Kodetimen - Utforsk en fremmed planet!
Skrevet av: marikisfoss
Introduksjon
Vel møtt, modige romfarere! Jeg heter Kodar, og velkommen til min planet; Timenor!
Som gjester på min planet vil jeg at dere skal utforske hvilket liv som finnes her. I dette oppdraget skal dere bruke Micro:bit til å sende signaler til basen, for å loggføre funnene på Timenor!
Denne oppgaven utføres som grupper (eller et rommannskap om du vil). Lærer vil ha rollen som kaptein for romstasjonen, og være ansvarlig for å motta informasjon på hvert rommannskaps romstasjon-Micro:bit.
Kanskje dere gjør oppdraget til en konkurranse, der det er om å gjøre å finne så mange fremmede vesen og planter som mulig?
Steg 1: Forberedelser
Nødvendig utstyr:
Steg 2: Programmer romstasjon-micro:bit'en
I dette steget skal vi programmere vår "romstasjon-Micro:bit".
Dette er Micro:biten som skal motta informasjonen romfarerne sender.
radio.onReceivedNumber(function (receivedNumber) { basic.showString("" + (receivedNumber)) }) input.onButtonPressed(Button.A, function () { radio.sendString("HVA FINNER DU?") }) radio.onReceivedString(function (receivedString) { basic.showString(receivedString) }) let Planter = 0 let Vesen = 0 radio.setGroup(1)
Steg 3: Programmer astronaut-micro:bit'en til å kommunisere med romstasjonen
Nå skal vi programmere micro:biten astronautene skal bruke for å registrere og kommunisere sine funn på Timenor til romstasjonen.
radio.onReceivedString(function (receivedString) { basic.showString(receivedString)
let vesen = 0 let planter = 0 vesen = 0 radio.setGroup(1)
Steg 4: Programmer astronaut-micro:bit'en til å registrere og sende data
Nå skal vi programmere micro:bit'ens knapper til å telle funnene våre, og å sende informasjonen når vi er ferdig. For å registrere informasjonen vi samler inn, skal vi bruke knappene på micro:bit’en.
Nærmere bestemt: A, B og A+B. Knappene skal telle antall planter og vesen astronautene finner på den mystiske planeten de utforsker, og sende informasjonen til romstasjonen ved endt oppdrag.
input.onButtonPressed(Button.A, function () { VESEN += 1 }) input.onButtonPressed(Button.B, function () { PLANTER += 1 }) input.onButtonPressed(Button.AB, function () { radio.sendString("VI FANT VESEN :") radio.sendNumber(vesen) basic.pause(2000) radio.sendString("VI FANT PLANTER : ") radio.sendNumber(PLANTER)
Test prosjektet
Last ned prosjektet for å teste koden.
Steg 5: Utforsk Timenor med ditt astronaut-crew!
Nå som dere er ferdige med å programmere begge micro:bitene er det klart for å utforske planeten! Let høyt og lavt etter liv på planeten, og registrer funnene deres med micro:biten før dere sender informasjonen til romstasjonen.
Husk at A er Vesen og B er Planter!
Lykke til modige romfarere!
Lagre spillet
Husk å lagre programmet ditt på Makecode.
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!