PXT: Er du rask nok?
Skrevet av: Julie Christina Revdahl
Introduksjon
I denne opggaven skal vi lage et morsomt spill som krever at du er rask til å reagere! På skjermen vises piler i ulike retninger, hvor hver pil har en tilhørende knapp som gir deg poeng. Er du ikke rask nok til å trykke, eller trykker du feil, taper du poeng.
Steg 1: Piler og knappetrykk
Sjekkliste
| Pil | Knapp som skal trykkes | Pilnummer |
|---|---|---|
| ← | A | 0 |
| → | B | 1 |
| ↑ | A+B | 2 |
| ↓ | Ikke trykk | 3 |
Steg 2: Knapp A
Først skal vi lage koden som gir oss poeng hvis vi trykker A når pilen peker mot venstre.
Sjekkliste
input.onButtonPressed(Button.A, function () {
if (pilnummer == 0) {
poeng += 1
} else {
poeng += -1
}
})
Steg 3: Knapp B
Nå skal vi lage koden som gir oss poeng hvis vi trykker B når pilen peker mot høyre.
Sjekkliste
input.onButtonPressed(Button.B, function () {
if (pilnummer == 1) {
poeng += 1
} else {
poeng += -1
}
})
Steg 4: Knapp A+B
Nå trenger vi koden som gir oss poeng dersom vi trykker A+B når pilen peker oppover.
Sjekkliste
Steg 5: Lage selve spillet
Sjekkliste
input.onGesture(Gesture.Shake, function () {
basic.clearScreen()
basic.pause(500)
poeng = 0
for (let i = 0; i < 20; i++) {
basic.clearScreen()
basic.pause(100)
fasit = Math.randomRange(0, 3)
if (fasit == 0) {
basic.showArrow(ArrowNames.West)
} else if (fasit == 1) {
basic.showArrow(ArrowNames.East)
} else if (fasit == 2) {
basic.showArrow(ArrowNames.North)
} else {
basic.showArrow(ArrowNames.South)
}
basic.showLeds(`
. . . . .
. # # # .
. # . # .
. # # # .
. . . . .
`)
}
for (let i = 0; i < 4; i++) {
basic.showString("")
basic.showNumber(poeng)
}
})
Test prosjektet
Det er to måter du kan teste spillet ditt på:
Utfordring
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!








