Level 4PXT: Nødt eller sannhet

Skrevet av: Helene Isnes

Kurs: Microbit
Tema: Elektronikk, Blokkbasert, Spill
Fag: Matematikk, Programmering
Klassetrinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse, Videregående skole

Introduksjon

I denne oppgaven skal du lage spillet nødt eller sannhet. Når knapp A trykkes, skal en tilfeldig utfording vises på micro:biten og når knapp B trykkes skal et tilfeldig spørsmål bli vist.

Steg 1: Lag listene

Det første du må gjøre er å lage to lister som inneholder utfordringer og spørsmål. Vi bruker lister siden de kan inneholde mange elementer (her: spørsmål eller utfordringer), og dette kan vi bruke senere når vi skal hente et tilfeldig spørsmål eller utfordring.

checkSjekkliste

Bilde for å vise hvilken kloss en bruker for å lage en liste

Eksempel på spørsmål: Er du redd for edderkopper?

Eksempel på utfordring: Syng en sang

Steg 2: Velg en utfordring

Det neste vi skal gjøre er å lage en kode som velger en utfordring når knapp A trykkes.

checkSjekkliste

Bilde for å vise hvilken kloss en kan bruke for å finne et element i en liste

Steg 3: Velg et spørsmål

Dette er siste steg før koden din er ferdig. Her skal vi lage kode for at et spørsmål skal bli valgt.

checkSjekkliste

Det er antagelig raskere å kopiere (høyreklikk på den ytterste rammen) og endre koden enn å lage den fra bunnen av.

Steg 4: Testing

Koden din er nå ferdig, men du kan fortsatt teste og forbedre koden din som du vil.

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!