Level 2PXT: Spill en melodi

Skrevet av: Helene Isnes

Kurs: Microbit
Tema: Elektronikk, Blokkbasert, Lyd
Fag: Naturfag, Musikk
Klassetrinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse, Videregående skole

Introduksjon

I denne oppgaven skal vi koble micro:biten til hodetelefoner eller en liten høyttaler og spille av en liten melodi.

Vi trenger litt ekstra utstyr:

  • 2 ledninger med krokodilleklemmer
  • Hodetelefoner eller 1 buzzer (en liten høyttaler)

Micro:biten har fem store tilkoblinger på brettet, som vi kaller porter. Disse er koblet til store hull og er merket: 0, 1, 2, 3V og GND, på micro:biten.

Bilde av en micro:bit og påkoblede krokodilleklemmer

GND porten blir brukt for å fullføre en krets. Hvis du holder på GND-porten med en hånd, kan du programmere micro:biten til å oppdage at du berører 0, 1 eller 2 pinnen med den andre hånden (da bruker du kroppen din til å fullføre en elektrisk krets). Dette kan du bruke for å få micro:biten til å gjøre eller vise ulike ting. Du kan også få micro:biten til å sende signaler ut gjennom portene. For eksempel kan du programmere micro:biten til å sende ut lyd, og kobler du på en høyttaler med krokodilleklemmer, kan du høre på lyden.

Du kan lese mer om portene på micro:biten her: microbit.org

Steg 1: Grunnkoden

checkSjekkliste

Bilde av ved start klossen
music.startMelody(music.builtInMelody(Melodies.Dadadadum), MelodyOptions.Once)

Steg 2: Velg melodi

checkSjekkliste

Steg 3: Gjør klart til lyd

Micro:biten har ikke høytalere. Derfor må vi koble til en buzzer eller hodetelefoner. Måten vi kobler til en buzzer er litt forskjellig fra måten vi kobler til hodetelefoner. Først kommer en sjekkliste for hvordan du kobler til en buzzer, og etter det kommer sjekklisten for om du bruker hodetelefoner.

checkBuzzer sjekkliste

checkHodetelefoner sjekkliste

Bilde av hvordan man kobler til hodetelefoner

flagTest prosjektet

Nå er det tid for å se om micro:biten klarer å lage lyd!

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!