Level 1PXT: Terning

Skrevet av: Geir Arne Hjelle, Julie Revdahl

Kurs: Microbit
Tema: Elektronikk, Blokkbasert, Spill
Fag: Programmering, Matematikk
Klassetrinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse, Videregående skole

Introduksjon

Kan micro:biten vår brukes som en terning? Ja, det er faktisk ganske enkelt!

Bilde av en microbit og fire terninger

Steg 1: Vi rister løs

Vi begynner med å vise et tall når vi rister på micro:biten.

checkSjekkliste

  • input.onGesture(Gesture.Shake, function () {
    basic.showNumber(1)
    })
    

flagTest prosjektet

Det er to forskjellige måter vi kan teste micro:bit-programmer på:

  • Siden vår kode skal reagere når man rister på micro:biten kan du simulere dette ved å klikke på den hvite prikken til venstre for teksten SHAKE på micro:bit-simulatoren. Tallet 1 skal vises på skjermen til micro:bit-simulatoren.

  • Det lastes nå ned en fil som heter microbit-Uten-navn.hex til datamaskinen din. Samtidig dukker det opp et vindu som sier at du må flytte denne filen til MICROBIT-disken. Dersom du trenger hjelp til dette så spør en av veilederne.

Steg 2: Tilfeldig terning

Terninger skal jo vise forskjellige tall, hvordan gjør vi det på en micro:bit?

checkSjekkliste

Steg 3: Terningen ruller

En terning lander jo ikke bare på en side, den ruller og viser mange sider før den stopper.

checkSjekkliste

  • For å gjøre en ting flere ganger bruker vi løkker. Hent klossen gjenta 4 ganger fra Løkker-kategorien. Legg den rundt vis tall-klossen på denne måten:

    input.onGesture(Gesture.Shake, function () {
      for (let i = 0; i < 4; i++) {
          basic.showNumber(Math.randomRange(1, 6))
      }
    })
    

Steg 4: Terningen husker

Hva om vi vil bruke terningresultatet senere? Da må vi huske hva vi kastet!

checkSjekkliste

  • Klikk på Variabler-kategorien og deretter på knappen Lag en variabel. Gi den nye variabelen navnet terning og klikk OK. Du vil se at det dukker opp en kloss som heter terning i Variabler-kategorien.

    Bilde av hvordan lage en ny variabel
  • let terning = 0
    input.onGesture(Gesture.Shake, function () {
      for (let i = 0; i < 4; i++) {
          terning = Math.randomRange(1, 6)
          basic.showNumber(terning)
      }
    })
    

Om du tester prosjektet ditt nå skal det oppføre seg helt likt som før! Men denne endringen gir oss nye muligheter! Siden vi nå vet resultatet av terningkastet kan vi for eksempel vise et smilefjes hver gang vi kaster en 6'er:

  • Prøv å sette sammen klosser fra Logikk- og Variabler-kategoriene som sier hvis terning = 6.

  • let terning = 0
    input.onGesture(Gesture.Shake, function () {
    for (let i = 0; i < 4; i++) {
        terning = Math.randomRange(1, 6)
        basic.showNumber(terning)
    }
    if (terning == 6) {
        basic.showIcon(IconNames.Happy)
    }
    })
    

Steg 5: Mer avanserte terninger

Hva kan vi bruke terningene våre til? Prøv selv dine ideer!

checkFlere ideer

Du har nå lært hvordan micro:biten kan kaste terning. Men det finnes mange måter dette kan utvikles videre på. Nedenfor er noen ideer, men finn gjerne på noe helt eget!

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!