Astrokatt
Skrevet av: Geir Arne Hjelle
Introduksjon
Katten vår har så lyst å være en astronaut, la oss se om vi kan hjelpe ham? Underveis vil vi lære hvordan vi flytter figurer rundt på skjermen, og hvordan katter blir påvirket av gravitasjonskreftene fra jorden.
Steg 1: En flyvende katt
Vi begynner prosjektet vårt med å få katten til å fly!
Sjekkliste
-
-
Hvis du ikke har en bruker kan du trykke på
Direkte til programmering
på forsiden. Da blir du sendt til verktøyet der vi faktisk programmerer. -
Dersom du har en bruker kan du logge inn og deretter trykke på navnet ditt øverst i høyre hjørne. Trykk så
Mine ting
og til sluttNytt prosjekt
.
Du vil se en katt som venter på å bli programmert!
Hvis du allerede har prøvd deg frem med noe kan du starte et nytt prosjekt ved å velge
Fil
over programmeringsområdet og såNy
. -
-
gå (10) steg
skal du se at katten flytter litt på seg, og om du klikker på
snu @turnRight (15) grader
vil den snu seg! Disse klossene er kommandoer vi kan gi til katten!
-
For å sette sammen flere kommandoer til et skript kan du dra klosser til det store tomme området til midt på skjermen.
Prøv å pusle sammen disse klossene (bruk fargene for å finne riktig kategori):
når @greenFlag klikkes gjenta for alltid gå (10) steg snu @turnRight (15) grader slutt
Test prosjektet
Legg merke til at den første klossen sier at noe skal skje når vi klikker et grønt flagg. Nær toppen av skjermen, over vinduet med katten, finner du et grønt flagg. Klikk på det!
Sjekkliste
-
Bytt ut klossene i koden din slik at den blir seende slik ut:
når @greenFlag klikkes gjenta for alltid hvis <tast [pil høyre v] trykket?> snu @turnRight (5) grader slutt hvis <tast [pil venstre v] trykket?> snu @turnLeft (5) grader slutt hvis <tast [pil opp v] trykket?> gå (5) steg slutt slutt
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 2: Ut i verdensrommet!
Nå skal vi sende den flyvende katten ut i verdensrommet.
Sjekkliste
Til slutt lager vi også en jordklode, som katten kan fly rundt.
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 3: Litt mer ekte ...
Vi skal nå legge på noen effekter som gjør at spillet virker litt mer realistisk.
Sjekkliste
-
når @greenFlag klikkes gjenta for alltid snu @turnRight (1) grader slutt
-
Klikk på katten i figurlisten. Legg
sett størrelse til
nederst igjenta for alltid
-løkka, slik at størrelsen på katten er avhengig av avstanden til jordkloden:når @greenFlag klikkes gjenta for alltid hvis <tast [pil høyre v] trykket?> snu @turnRight (5) grader slutt hvis <tast [pil venstre v] trykket?> snu @turnLeft (5) grader slutt hvis <tast [pil opp v] trykket?> gå (5) steg slutt sett størrelse til (avstand til [Earth v])% slutt
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Sjekkliste
-
gå (5) steg
med
gå ((avstand til [Earth v]) / (50)) steg
Denne klossen er litt komplisert fordi den er satt sammen av tre forskjellige klosser. Se på fargene så finner du de riktige klossene.
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 4: Gravitasjon
Gravitasjon er kraften som jorda trekker på alle katter og mennesker med. Vi kan la astrokatten vår bli påvirket av gravitasjonen også.
Sjekkliste
-
når @greenFlag klikkes gå til x: (-200) y: (150) gjenta for alltid pek mot [Earth v] gå (1) steg slutt
-
I det nye skriptet sier vi at katten
gjenta for alltid
skalpeke mot
jordkloden. Da hjelper det jo ikke at vi i det andre skriptet sier at katten skal snu seg. -
For at programmer skal huske ting bruker vi variabler. Lag en variabel ved å klikke på
Variabler
-kategorien og deretter påLag en variabel
. Kall variabelenkatteretning
. -
når @greenFlag klikkes gå til x: (-200) y: (150) gjenta for alltid sett [katteretning v] til (retning) pek mot [Earth v] gå (1) steg pek i retning (katteretning) slutt
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
-
Hvordan kan du endre på jordas gravitasjon og kattens hastighet?
Lagre spillet
Da har vi en katt som kan fly rundt i verdensrommet. Eksperimenter gjerne med å utvide spillet ditt. Når du er ferdig kan du klikke på Legg ut
-knappen. Da vil spillet bli lagt ut på Scratch-hjemmesiden din slik at andre kan spille det.
Merk at du må ha en bruker og være innlogget for å kunne lagre og legge ut på nett. Det er mulig å lagre på datamaskinen uten å være innlogget. Trykk på Fil
og velg Lagre på datamaskinen
.
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!