Level 2Bursdag i Antarktis

Skrevet av: Caroline Tandberg

Kurs: Scratch

Introduksjon

Bursdag i Antarktis er en interaktiv animasjon som forteller historien om en liten katt som har gått seg bort på bursdagen sin. Heldigvis treffer han noen hyggelige pingviner han kan feire sammen med.

Bilde av Felix, ett pepperkake hus og to pingviner

Steg 1: En katt på villspor

Vi lager en katt som kan gå rundt i Antarktis på egen hånd.

Vi skal etterhvert fortelle en ganske spennende historie om katten som møter dansende pingviner på bursdagen sin. Men som alltid er det greit å begynne med noe ganske enkelt, for deretter å bygge videre på det.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    bytt bakgrunn til [winter v]
    
  • når grønt flagg klikkes
    gå til x: (-100) y: (-50)
    

    Her kan du eksperimentere litt med tallene for x og y til du finner noe som du synes ser bra ut.

  • når grønt flagg klikkes
    gå til x: (-100) y: (-50)
    pek i retning (100 v)
    gjenta til <(x-posisjon) > [240]>
        gå (10) steg
        neste drakt
        vent (0.1) sekunder
    slutt
    

    Tallet 100 i pek i retning-klossen gjør at Felix går litt nedover mens han går over skjermen. Prøv gjerne med noen andre tall for å se effekten av dem.

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Antarktis

Antarktis er navnet på området der Sydpolen ligger. Selv om det ikke bor hverken mennesker eller katter fast på Antarktis finnes det veldig mange pingviner der.

checkSjekkliste

Vi vil nå få bakgrunnen til å endre seg når katten kommer til enden av skjermen. Vi begynner med noe enkelt, men som dessverre ikke fungerer så veldig bra.

  • når grønt flagg klikkes
    vent (3) sekunder
    bytt bakgrunn til [winter-lights v]
    
  • når grønt flagg klikkes
    gå til x: (-100) y: (-50)
    pek i retning (100 v)
    gjenta til <(x-posisjon) > [240]>
        gå (10) steg
        neste drakt
        vent (0.1) sekunder
    slutt
    gå til x: (-20) y: (-100)
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 2: Det blir enklere med meldinger

Vi skal nå begynne å bruke meldinger for å få ting til å skje på likt.

Vi har sett at vi kan klare å få ting til å skje samtidig ved å bruke vent-klosser. Men det er vanskelig å finne ut akkurat hvor lenge vi bør vente, og det er kjedelig å måtte endre på denne tiden om vi forandrer for eksempel hvor fort Felix går.

Vi skal derfor i stedet bruke meldinger. Slike meldinger er noe figurene kan sende til hverandre eller til scenen uten at de er synlige for oss som ser på.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    gå til x: (-100) y: (-50)
    pek i retning (100 v)
    gjenta til <(x-posisjon) > [240]>
        gå (10) steg
        neste drakt
        vent (0.1) sekunder
    slutt
    send melding [Scene 2 v]
    
  • når jeg mottar [Scene 2 v]
    bytt bakgrunn til [winter-lights v]
    
  • når jeg mottar [Scene 2 v]
    gå til x: (-20) y: (-100)
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 3: Felix introduserer seg selv

Før Felix vandrer i vei synes vi at han burde introdusere seg selv!

Som alle høflige katter introduserer Felix seg når han treffer nye mennesker.

checkSjekkliste

  • når jeg mottar [Si hei v]
    si [Å nei! Hvor er jeg?] i (2) sekunder
    tenk [Jeg har gått meg bort ... også på bursdagen min] i (2) sekunder
    spør [Hvor gammel blir jeg igjen?] og vent
    
  • når jeg mottar [Si hei v]
    si [Å nei! Hvor er jeg?] i (2) sekunder
    tenk [Jeg har gått meg bort ... også på bursdagen min] i (2) sekunder
    spør [Hvor gammel blir jeg igjen?] og vent
    sett [alder v] til (svar)
    
  • når grønt flagg klikkes
    gå til x: (-100) y: (-50)
    pek i retning (100 v)
    send melding [Si hei v]
    gjenta til <(x-posisjon) > [240]>
        gå (10) steg
        neste drakt
        vent (0.1) sekunder
    slutt
    send melding [Scene 2 v]
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    gå til x: (-100) y: (-50)
    pek i retning (100 v)
    send melding [Si hei v] og vent
    gjenta til <(x-posisjon) > [240]>
        gå (10) steg
        neste drakt
        vent (0.1) sekunder
    slutt
    send melding [Scene 2 v]
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 4: Gå opp mot husene

Da er vi klare til å hjelpe Felix med å finne veien opp til de to husene.

Vi skal nå la Felix gå langs veien opp til husene. For at det skal se ut som om han går oppover mot husene vil vi la han bli mindre og mindre mens han går.

checkSjekkliste

  • når jeg mottar [Scene 2 v]
    gå til x: (-20) y: (-100)
    si [Å! Der er det noen hus!] i (2) sekunder
    
  • når jeg mottar [Scene 2 v]
    gå til x: (-20) y: (-100)
    si [Å! Der er det noen hus!] i (2) sekunder
    pek i retning (20 v)
    gjenta (6) ganger
        gå (9) steg
        neste drakt
        endre størrelse med (-2)
        vent (0.1) sekunder
    slutt
    
  • når jeg mottar [Scene 2 v]
    gå til x: (-20) y: (-100)
    si [Å! Der er det noen hus!] i (2) sekunder
    pek i retning (20 v)
    gjenta (4) ganger
        gjenta (6) ganger
            gå (9) steg
            neste drakt
            endre størrelse med (-2)
            vent (0.1) sekunder
        slutt
        pek i retning ((retning) * (-1))
    slutt
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Hvis du ser litt nærmere på veien ser du at den flater ut. Dette kan vi etterligne for Felix med å gange med et tall som er litt forskjellig fra -1 i retningen.

checkSjekkliste

  • når jeg mottar [Scene 2 v]
    gå til x: (-20) y: (-100)
    si [Å! Der er det noen hus!] i (2) sekunder
    pek i retning (20 v)
    gjenta (4) ganger
        gjenta (6) ganger
            gå (9) steg
            neste drakt
            endre størrelse med (-2)
            vent (0.1) sekunder
        slutt
        pek i retning ((retning) * (-1.5))
    slutt
    skjul
    vent (1) sekunder
    send melding [Scene 3 v]
    
  • når jeg mottar [Scene 3 v]
    bytt bakgrunn til [gingerbread v]
    
  • når jeg mottar [Scene 3 v]
    sett størrelse til (100)%
    gå til x: (-160) y: (-65)
    vis
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 5: Si hei til pingvinene

Felix skal nå møte to pingviner som bor inne i pepperkakehuset. De skal komme ut av huset og snakke litt med Felix

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    skjul
    
  • når jeg mottar [Scene 3 v]
    sett størrelse til (100)%
    gå til x: (-160) y: (-65)
    vis
    si [Oj, så flott hus! Er det noen hjemme?] i (2) sekunder
    send melding [Kom ut v]
    
  • når jeg mottar [Kom ut v]
    gå til x: (45) y: (-70)
    vis
    gli (1) sekunder til x: (150) y: (-100)
    
  • når jeg mottar [Kom ut v]
    vent (2) sekunder
    gå til x: (45) y: (-70)
    vis
    vent (1) sekunder
    spør [Hva heter du?] og vent
    send melding [Navn1]
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 6: Pingvinene danser

Pingvinene blir glade for å treffe Felix, og etter en liten samtale begynner den ene pingvinen å danse siden det er Felix sin bursdag.

checkSjekkliste

  • når jeg mottar [Navn1 v]
    si (svar) i (2) sekunder
    si [Det er et rart navn!] i (2) sekunder
    send melding [Navn2 v]
    
  • når jeg mottar [Navn2 v]
    si [Jeg har bursdag i dag!] i (2) sekunder
    si (sett sammen [Jeg blir ] (alder)) i (2) sekunder
    send melding [Party v]
    

Legg merke til sett sammen-klossen. Denne kan vi bruke for å sette sammen tekst. Pass på at du skriver et mellomrom etter ordet blir!

  • Viser hvordan rotere pingvinen i Scratch
  • når jeg mottar [Party v]
    start lyden [human beatbox1 v]
    gjenta (20) ganger
        neste drakt
        vent (0.2) sekunder
    slutt
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

saveLagre prosjektet

Nå har vi begynt på historien om katten som feirer bursdagen sin i Antarktis. Men kanskje du kan fortelle mer om hva som skjer videre?

Eller om du heller vil vise fram historien din til familie og venner kan du velge Legg ut på toppen av skjermen.

Utfordring: Historien fortsetter

Kan du fortsette på historien? Hva skjer videre?

Kanskje du kan introdusere flere figurer, eller flere bakgrunner? For eksempel kan det hende at pingvinene inviterer katten med seg inn i huset? Eller kanskje de sammen går videre på leting etter en båt som katten kan bruke for å komme seg hjem til Norge?

Husk at du kan også blande animasjonen med et lite spill, og så gå tilbake til mer animasjon! Det er helt opp til deg!

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!