Bursdag i Antarktis
Skrevet av: Caroline Tandberg
Introduksjon
Bursdag i Antarktis er en interaktiv animasjon som forteller historien om en liten katt som har gått seg bort på bursdagen sin. Heldigvis treffer han noen hyggelige pingviner han kan feire sammen med.
Steg 1: En katt på villspor
Vi lager en katt som kan gå rundt i Antarktis på egen hånd.
Vi skal etterhvert fortelle en ganske spennende historie om katten som møter dansende pingviner på bursdagen sin. Men som alltid er det greit å begynne med noe ganske enkelt, for deretter å bygge videre på det.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes bytt bakgrunn til [winter v]
-
når grønt flagg klikkes gå til x: (-100) y: (-50)
Her kan du eksperimentere litt med tallene for
x
ogy
til du finner noe som du synes ser bra ut. -
når grønt flagg klikkes gå til x: (-100) y: (-50) pek i retning (100 v) gjenta til <(x-posisjon) > [240]> gå (10) steg neste drakt vent (0.1) sekunder slutt
Tallet 100 i
pek i retning
-klossen gjør at Felix går litt nedover mens han går over skjermen. Prøv gjerne med noen andre tall for å se effekten av dem.
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Antarktis
Antarktis er navnet på området der Sydpolen ligger. Selv om det ikke bor hverken mennesker eller katter fast på Antarktis finnes det veldig mange pingviner der.
Sjekkliste
Vi vil nå få bakgrunnen til å endre seg når katten kommer til enden av skjermen. Vi begynner med noe enkelt, men som dessverre ikke fungerer så veldig bra.
-
når grønt flagg klikkes vent (3) sekunder bytt bakgrunn til [winter-lights v]
-
når grønt flagg klikkes gå til x: (-100) y: (-50) pek i retning (100 v) gjenta til <(x-posisjon) > [240]> gå (10) steg neste drakt vent (0.1) sekunder slutt gå til x: (-20) y: (-100)
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 2: Det blir enklere med meldinger
Vi skal nå begynne å bruke meldinger for å få ting til å skje på likt.
Vi har sett at vi kan klare å få ting til å skje samtidig ved å bruke vent
-klosser. Men det er vanskelig å finne ut akkurat hvor lenge vi bør vente, og det er kjedelig å måtte endre på denne tiden om vi forandrer for eksempel hvor fort Felix går.
Vi skal derfor i stedet bruke meldinger. Slike meldinger er noe figurene kan sende til hverandre eller til scenen uten at de er synlige for oss som ser på.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes gå til x: (-100) y: (-50) pek i retning (100 v) gjenta til <(x-posisjon) > [240]> gå (10) steg neste drakt vent (0.1) sekunder slutt send melding [Scene 2 v]
-
når jeg mottar [Scene 2 v] bytt bakgrunn til [winter-lights v]
-
når jeg mottar [Scene 2 v] gå til x: (-20) y: (-100)
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 3: Felix introduserer seg selv
Før Felix vandrer i vei synes vi at han burde introdusere seg selv!
Som alle høflige katter introduserer Felix seg når han treffer nye mennesker.
Sjekkliste
-
når jeg mottar [Si hei v] si [Å nei! Hvor er jeg?] i (2) sekunder tenk [Jeg har gått meg bort ... også på bursdagen min] i (2) sekunder spør [Hvor gammel blir jeg igjen?] og vent
-
når jeg mottar [Si hei v] si [Å nei! Hvor er jeg?] i (2) sekunder tenk [Jeg har gått meg bort ... også på bursdagen min] i (2) sekunder spør [Hvor gammel blir jeg igjen?] og vent sett [alder v] til (svar)
-
når grønt flagg klikkes gå til x: (-100) y: (-50) pek i retning (100 v) send melding [Si hei v] gjenta til <(x-posisjon) > [240]> gå (10) steg neste drakt vent (0.1) sekunder slutt send melding [Scene 2 v]
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes gå til x: (-100) y: (-50) pek i retning (100 v) send melding [Si hei v] og vent gjenta til <(x-posisjon) > [240]> gå (10) steg neste drakt vent (0.1) sekunder slutt send melding [Scene 2 v]
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 4: Gå opp mot husene
Da er vi klare til å hjelpe Felix med å finne veien opp til de to husene.
Vi skal nå la Felix gå langs veien opp til husene. For at det skal se ut som om han går oppover mot husene vil vi la han bli mindre og mindre mens han går.
Sjekkliste
-
når jeg mottar [Scene 2 v] gå til x: (-20) y: (-100) si [Å! Der er det noen hus!] i (2) sekunder
-
når jeg mottar [Scene 2 v] gå til x: (-20) y: (-100) si [Å! Der er det noen hus!] i (2) sekunder pek i retning (20 v) gjenta (6) ganger gå (9) steg neste drakt endre størrelse med (-2) vent (0.1) sekunder slutt
-
når jeg mottar [Scene 2 v] gå til x: (-20) y: (-100) si [Å! Der er det noen hus!] i (2) sekunder pek i retning (20 v) gjenta (4) ganger gjenta (6) ganger gå (9) steg neste drakt endre størrelse med (-2) vent (0.1) sekunder slutt pek i retning ((retning) * (-1)) slutt
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Hvis du ser litt nærmere på veien ser du at den flater ut. Dette kan vi etterligne for Felix med å gange med et tall som er litt forskjellig fra -1 i retningen.
Sjekkliste
-
når jeg mottar [Scene 2 v] gå til x: (-20) y: (-100) si [Å! Der er det noen hus!] i (2) sekunder pek i retning (20 v) gjenta (4) ganger gjenta (6) ganger gå (9) steg neste drakt endre størrelse med (-2) vent (0.1) sekunder slutt pek i retning ((retning) * (-1.5)) slutt skjul vent (1) sekunder send melding [Scene 3 v]
-
når jeg mottar [Scene 3 v] bytt bakgrunn til [gingerbread v]
-
når jeg mottar [Scene 3 v] sett størrelse til (100)% gå til x: (-160) y: (-65) vis
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 5: Si hei til pingvinene
Felix skal nå møte to pingviner som bor inne i pepperkakehuset. De skal komme ut av huset og snakke litt med Felix
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes skjul
-
når jeg mottar [Scene 3 v] sett størrelse til (100)% gå til x: (-160) y: (-65) vis si [Oj, så flott hus! Er det noen hjemme?] i (2) sekunder send melding [Kom ut v]
-
når jeg mottar [Kom ut v] gå til x: (45) y: (-70) vis gli (1) sekunder til x: (150) y: (-100)
-
når jeg mottar [Kom ut v] vent (2) sekunder gå til x: (45) y: (-70) vis vent (1) sekunder spør [Hva heter du?] og vent send melding [Navn1]
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 6: Pingvinene danser
Pingvinene blir glade for å treffe Felix, og etter en liten samtale begynner den ene pingvinen å danse siden det er Felix sin bursdag.
Sjekkliste
-
når jeg mottar [Navn1 v] si (svar) i (2) sekunder si [Det er et rart navn!] i (2) sekunder send melding [Navn2 v]
-
når jeg mottar [Navn2 v] si [Jeg har bursdag i dag!] i (2) sekunder si (sett sammen [Jeg blir ] (alder)) i (2) sekunder send melding [Party v]
Legg merke til sett sammen
-klossen. Denne kan vi bruke for å sette sammen tekst. Pass på at du skriver et mellomrom etter ordet blir
!
-
når jeg mottar [Party v] start lyden [human beatbox1 v] gjenta (20) ganger neste drakt vent (0.2) sekunder slutt
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Lagre prosjektet
Nå har vi begynt på historien om katten som feirer bursdagen sin i Antarktis. Men kanskje du kan fortelle mer om hva som skjer videre?
Eller om du heller vil vise fram historien din til familie og venner kan du velge Legg ut
på toppen av skjermen.
Utfordring: Historien fortsetter
Kan du fortsette på historien? Hva skjer videre?
Kanskje du kan introdusere flere figurer, eller flere bakgrunner? For eksempel kan det hende at pingvinene inviterer katten med seg inn i huset? Eller kanskje de sammen går videre på leting etter en båt som katten kan bruke for å komme seg hjem til Norge?
Husk at du kan også blande animasjonen med et lite spill, og så gå tilbake til mer animasjon! Det er helt opp til deg!
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!