Gangemesteren
Skrevet av: Geir Arne Hjelle
Introduksjon
I dag skal vi lage et nyttig spill, nemlig et spill som hjelper oss å lære andre ting. Vi skal få hjelp til å lære gangetabellen!
![Illustrasjon av et ferdig gangemester spill](gangemesteren.png)
Steg 1: Læremesteren
Vi skal etterhvert lage et spill hvor vi får tilfeldige spørsmål fra gangetabellen. Etter at vi svarer får vi vite om vi klarte å svare riktig, og vi vil også få litt hjelp fra tegninger på skjermen. Men først introduserer vi Læremester
som skal hjelpe oss med gangetabellen.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes si (tilfeldig tall fra (2) til (10)) i (2) sekunder si [ganger] i (2) sekunder si (tilfeldig tall fra (2) til (10)) i (2) sekunder
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 2: Datamaskinen er en kalkulator
Du har kanskje ikke tenkt på det, men datamaskinen er en veldig flink kalkulator. Det engelske ordet computer betyr til og med regnemaskin. Vi skal nå se på hvordan vi får Scratch til å gange sammen tall.
Sjekkliste
-
-
når jeg mottar [Nytt spørsmål v] sett [tall1 v] til (tilfeldig tall fra (2) til (10)) sett [tall2 v] til (tilfeldig tall fra (2) til (10)) sett [riktig svar v] til ((tall1) * (tall2))
-
Steg 3: Et skikkelig spørsmål
La oss se om vi kan sette sammen disse tallene til et skikkelig spørsmål.
Sjekkliste
-
sett sammen (sett sammen [] []) []
Dette gir oss plass til tre tall eller ord. Her kan vi putte inn
tall1
, tekstenganger
ogtall2
. Pass på at du har mellomrom før og etterganger
, det ser best ut da. Om du klikker på den førstesett sammen
-klossen vil du se hvordan den ferdige teksten blir. -
når jeg mottar [Nytt spørsmål v] sett [tall1 v] til (tilfeldig tall fra (2) til (10)) sett [tall2 v] til (tilfeldig tall fra (2) til (10)) sett [riktig svar v] til ((tall1) * (tall2)) sett [spørsmål v] til (sett sammen (sett sammen (tall1) [ ganger ]) (tall2))
-
når grønt flagg klikkes send melding [Nytt spørsmål v] og vent spør (spørsmål) og vent
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 4: Er svaret riktig da?
Nå som vi kan svare på spørsmål vil vi også vite om vi svarer riktig.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes send melding [Nytt spørsmål v] og vent spør (spørsmål) og vent hvis <(svar) = (riktig svar)> si [Ja, så flink du er!] i (2) sekunder ellers si [Nei, det ble visst feil.] i (2) sekunder slutt
Klossen
svar
husker svaret du skriver nårLæremester
spør om gangestykket.
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 5: Flere gangestykker
I stedet for å måtte trykke det grønne flagget hele tiden, kan vi be Læremester
om å stille oss flere spørsmål!
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes send melding [Nytt spørsmål v] og vent gjenta (10) ganger spør (spørsmål) og vent hvis <(svar) = (riktig svar)> si [Ja, så flink du er!] i (2) sekunder send melding [Nytt spørsmål v] og vent ellers si [Nei, det ble visst feil.] i (2) sekunder slutt slutt
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Steg 6: Litt hjelp kanskje ...
Til slutt skal vi se på hvordan Læremester
kan gi oss litt hjelp med gangestykkene. En måte å tenke på gangestykker er at vi har mange ting som vi plasserer i et rutenett. For eksempel kan vi tenke på 3 ganger 4 som 3 rader med 4 elefanter i hver som dette:
![Bilde av 3*4=12 smilende elefanter](elefanter.png)
Hvis vi ikke husker hvor mye 3 ganger 4 er, kan vi da telle elefanter og finne ut at svaret er 12.
Sjekkliste
-
når jeg mottar [Tegn hjelper v] slett alt sett størrelse til (20)% vis sett y til (140) gjenta (tall1) ganger sett x til (-140) gjenta (tall2) ganger stemple avtrykk endre x med (40) slutt endre y med (-25) slutt skjul
Om du har brukt en annen figur som
Hjelper
kan det hende du må bruke noen andre tall i dette skriptet. Prøv i så fall først å forandre påsett størrelse til 20%
-klossen. -
når jeg mottar [Nytt spørsmål v] sett [tall1 v] til (tilfeldig tall fra (2) til (10)) sett [tall2 v] til (tilfeldig tall fra (2) til (10)) sett [riktig svar v] til ((tall1) * (tall2)) sett [spørsmål v] til (sett sammen (sett sammen (tall1) [ ganger ]) (tall2)) send melding [Tegn hjelper v]
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Flere utfordringer
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!