Heksens kjøkken
Skrevet av: Johanna B. Stumpf
Introduksjon
Vi skal lage et "escape" spill hvor spilleren må klikke objekter for å løse gåter og finne nøkkelen.
Steg 1: Velg bakgrunn og figurer
Vi velger bakgrunn og alle figurer og setter de på sted.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes set størrelse til 120% gå til x: 150 y: -100 vis
-
når grønt flagg klikkes set størrelse til 120% gå til x: -50 y: 120 skjul
-
når grønt flagg klikkes gå til x: -250 y: -120 skjul
-
når grønt flagg klikkes set størrelse til 45% gå til x: -55 y: 30 vis tillat å dra med musen
-
når grønt flagg klikkes set størrelse til 80% gå til x: -70 y: -130 skjul
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Lagre prosjektet
Hvis du er pålogget med din egen Scratchbruker lagrer scratch alle prosjektene dine automatisk med jevne mellomrom. Det kan likevel være lurt å lagre manuelt innimellom.
Hvis du ikke har bruker kan du ikke lagre, bare fortsett til steg 2.
Steg 2: Spør om trylleformel
Nå ønsker vi at wizard-toad spør spilleren om trylleformel og spilleren kan skrive in svar.
Sjekkliste
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget. Klikk på wizard-toad.
Steg 3: Lager nye variabler
Vi vil at wizard-toad skal spørre til vi svarer riktig.
Sjekkliste
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget. Klikk på wizard-toad.
Steg 4: Katten blir forvandlet
Vi vil at riktig trylleformel utløser en magisk forvandling av katten.
Sjekkliste
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget. Klikk på wizard-toad. Svar "abrakadabra".
Steg 5: Musen kommer og henter donut
Når katten er forvandlet skal musen komme i rommet og hente donut.
Sjekkliste
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget. Klikk på wizard-toad. Svar "abrakadabra".
Steg 6: Finn nøkkelen og vinner
Til slutt skal vi finne nøkkelen og vinne spillet.
Sjekkliste
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget. Klikk på wizard-toad. Svar "abrakadabra".
Lagre prosjektet
Du er ferdig. Godt gjort. Nå kan du spille spillet!
Hvis du er logget inn med din scratchbruker kan du dele spillet med familie og venner ved å trykke Legg ut
på menylinjen.
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!