Level 4Hoppehelt

Skrevet av: Geir Arne Hjelle

Kurs: Scratch
Tema: Blokkbasert, Spill
Fag: Matematikk, Programmering, Kunst og håndverk, Musikk
Klassetrinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse

Introduksjon

Hoppehelt er litt inspirert av musikkspillet Guitar Hero. I Hoppehelt skal man kontrollere flere helter samtidig mens de hopper over fargede bokser som lager lyd. Gjennom spillet Hoppehelt vil vi se litt nærmere på hvordan kloner brukes når man programmerer i Scratch. Vi vil til og med se eksempler på kloner av kloner!

Illustrasjon av et ferdig hoppehelt spill

Steg 1: Streken

Vi begynner spillet vårt ved å lage en veldig enkel bakgrunn.

checkSjekkliste

  • når @greenFlag klikkes
    send melding [Nytt spill v]
    

Steg 2: En hoppende helt

Nå skal vi introdusere hoppehelten.

checkSjekkliste

  • Du kan senere lage flere drakter slik at spillet ser bedre ut, men vi vil ikke bruke tid på det nå.

  • Vi vil bruke sprett-variabelen til å beskrive heltens bevegelse når han hopper.

  • når jeg mottar [Nytt spill v]
    gå til x: (210) y: (-120)
    gjenta for alltid
        endre [sprett v] med (-1)
        hvis <berører fargen [#00cc00] ?>
            neste drakt
            sett [sprett v] til [0]
        slutt
        endre y med (sprett)
    slutt
    

    Sett fargen i berører fargen-klossen til samme farge som streken du tegnet på bakgrunnen i Steg 1.

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 3: Bokser med lyd

Vi skal nå lage noen bokser som helten kan hoppe over.

checkSjekkliste

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

checkSjekkliste

  • Prøv spillet ditt igjen. Hva skjer nå om helten springer inn i en boks?

  • spill tone (60) i (0.5) takter
    

    kloss etter løkken som flytter boksen, men før klonen slettes. Bruk gjerne velg instrument-klossen til å velge et passende instrument før spillet starter.

Prøv selv

Før vi går videre skal vi se på et par måter vi kan gjøre hver enkelt boks litt spesiell og forskjellig fra de andre på. Prøv å eksperimentere med disse og de andre innstillingene i spillet ditt.

Helt først i skriptet hvor boksen starter som klon, før den vises, kan du prøve noe av det følgende. Du kan endre størrelsen på boksen tilfeldig, for eksempel med klossen

sett størrelse til (tilfeldig tall fra (30) til (100)) %

På samme måte kan du bruke

sett [farge v] effekt til (tilfeldig tall fra (-100) til (100))

til å endre fargen på boksene tilfeldig. Finn også på andre effekter, kanskje ved å bruke flere drakter?

Vi kan også gjøre lydene som kommer når vi har hoppet over boksene inviduelle. Prøv for eksempel å la lengden av tonen være avhengig av størrelsen på boksen.

Prøv tilslutt å endre på hvor ofte det dukker opp nye bokser. Bruk gjerne en

tilfeldig tall fra (1.2) til (3.2)

kloss. Eksperimenter med verdiene i klossen.

Steg 4: Flere streker og bokser

Nå skal vi gjøre spillet ganske mye vanskeligere ved å lage tre rader med bokser.

checkSjekkliste

  • Riv løs begge disse to løkkene og legg dem til side. Vi skal bruke dem igjen straks, så ikke slett noe.

  • når jeg mottar [Nytt spill v]
    gå til x: (-239) y: (-161)
    sett [er generator v] til [ja]
    skjul
    gjenta (3) ganger
        lag klon av [meg v]
        endre y med (110)
    slutt
    

    Bruk den samme utgangsposisjonen som tidligere. Dette vil lage tre generator-kloner med forskjellige y-verdier.

  • når jeg starter som klon
    hvis <(er generator) = [ja]>
        sett [er generator v] til [nei]
    ellers
    slutt
    

Prøv spillet ditt. Du skal nå ha tre rader med bokser som flyttes over skjermen.

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Steg 5: Hvor er alle heltene?

Vi skal nå lage de siste to hoppeheltene!

checkSjekkliste

  • Endre y-posisjonen i gå til-klossen med 110.

    Endre m til k i tast trykket-testen.

Prøv spillet ditt igjen. Har du nå to hoppehelter? Virker de som de skal?

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Prøv selv

Oppgaven slutter her, men det er jo fortsatt mange spennende ting du kan gjøre med spillet ditt for å gjøre det enda bedre.

Prøv for eksempel å legge til poeng ved å lage en Poeng-variabel som du øker hver gang en boks har blitt hoppet over. Du kan også øke hastigheten etterhvert som spillet går.

Prøv å gjøre tonen som spilles avhengig av y-posisjonen til boksen. Dette er litt vanskelig, men blir veldig kult da det høres ut hoppeheltene spiller en liten sang ved å hoppe over boksene.

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!