Level 1Julekort

Skrevet av: Espen Clausen

Kurs: Scratch
Tema: Blokkbasert, Animasjon
Fag: Musikk, Engelsk, Kunst og håndverk
Klassetrinn: 1.-4. klasse, 5.-7. klasse

Introduksjon

Vi skal lage et julekort i Scratch. Det skal ha noen enkle funksjoner og animasjoner. Når det er ferdig vil det se omtrent slik ut.

Eksempel på bilde av et julekort

Steg 1: Endre bakgrunn og finne figurer

checkSjekkliste

  • Legg til isbjørnen, snømannen og juletreet.

Steg 2: Legge til kode

Nå skal vi få figurene til å gjøre ting når de blir klikket på.

checkSjekkliste

  • når denne figuren klikkes
    si [God jul!] i (2) sekunder
    gjenta (10) ganger
        neste drakt
        vent (1) sekunder
    slutt
    

flagTest prosjektet ditt

Klikk på isbjørnen og se om koden din virker.

checkSjekkliste

  • når denne figuren klikkes
    spør [Hva er navnet ditt?] og vent
    si (sett sammen [God jul ] (svar)) i (2) sekunder
    for alltid
        endre [farge v] effekt med (25)
    slutt
    

flagTest prosjektet ditt

Klikk på snømannen og se om koden din virker.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    for alltid
        vent (0.3) sekunder
        endre [farge v] effekt med (25)
        neste drakt
    slutt
    

flagTest prosjektet ditt

Trykk på det grønne flagget og se om alt virker.

Steg 3: Har du ledig tid, sier du?

Da har du jobbet godt! Om du fortsatt har ledig tid kan du:

checkSjekkliste

  • Klikk på Scene, og velg fanen Lyder. Flytt musepekeren over Velg en lyd-ikonet helt nede til venstre, og klikk Spill inn lyd.

    Bilde av fanen "Lyder" i Scratch

    Ta opp din egen lyd, og gi den et navn, for eksempel julehilsen. Gå deretter inn på Skript, og legg inn følgende kode:

    når grønt flagg klikkes
    spill lyden [julehilsen v] til den er ferdig
    

Steg 4: Lagre og publisere

Gi julekortet ditt et navn. Klikk Fil-menyen øverst til venstre, og klikk Lagre nå under den.

Deretter kan du publisere julekortet ditt ved å velge Legg ut.

Bilde av hvordan publisere Scratch julekortet
Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!