Kodetimen - Lag ditt eget spill! Kaos på kodefabrikken.
Skrevet av: marikisfoss
Oppgave: Lag ditt eget spill – Kaos på robotfabrikken!
Scenario: Robotfabrikken er i trøbbel! Produksjonsrobotene har gått amok, og fabrikken er full av ødelagte maskiner som spruter gnister og flammer.
Nå skal du få bruke fantasien og programmeringsferdighetene dine til å lage dette spillet helt fra bunnen av. 🚀 I denne oppgaven får du instruksjoner om hva de ulike figurene skal programmeres til å gjøre for å lage spillet. Dersom du står fast, kan du sjekke ut fasiten i lærerveiledningen.
Beskrivelse av spillet du skal lage
Din oppgave er å lage et spill i Scratch der spilleren styrer en robot som skal samle inn 20 verktøy og robotdeler for å rydde opp i kaoset.
Men vær forsiktig! Dersom roboten krasjer i fabrikkens vegger, taper spilleren. Spilleren mister også poeng hvis roboten treffer flammer eller gnister.
Målet er å samle alle delene uten å miste for mange poeng!
Steg 2: Åpne prosjektet i scratch
Åpne dette scratchprosjektet for å få tilgang til bakgrunn og ulike figurer som du skal programmere: https://scratch.mit.edu/projects/1100091878
Steg 3: Programmer roboten
Hint:
Robotens program skal ha to rader med koder: en rad som setter poengene til 0, som styrer robotens plassering, robotens bevegelser, hva som skjer når roboten krasjer i veggene og som starter den neste raden med kode. Og en rad som trigges av "Start spill" og som styrer poengtapet når roboter kommer i kontakt med flammene og gnistene.
Steg 2: Programmer "GAME OVER"
Steg 3: Programmer flammene og gnistene
Test programmet!
Steg 4: Programmer verktøy og robotdelene
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget. / Start prosjektet for å teste koden så langt.
Når spillet er helt ferdig skal dette være på plass:
Lagre spillet
Husk å lagre spillet/programmet ditt. Når du er ferdig kan du klikke på "Legg ut"-knappen. Da vil det bli lagt ut på Scratch-hjemmesiden din slik at du enkelt kan dele det med familien og vennene dine.
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!