Kodetimen - Lag et interaktivt verdensrom!
Skrevet av: marikisfoss
Introduksjon
I denne oppgaven skal dere bruke Scratch til å lage et interaktivt verdensrom! Målet med oppgaven er å lage et interaktivt bilde av et verdensrom fylt med ulike figurer som forteller ulike kule faktaer om verdensrommet når vi trykker på dem.
Når dere er ferdige kan dere vise frem prosjektet til de andre elevene i klasserommet, og lære masse nytt om verdensrommet!
Følg denne lenken for å remikse prosjektet med figurene på bildet: https://scratch.mit.edu/projects/928002017
Steg 1: Finn fakta om verdensrommet!
Visste du at Jupiter har 79 måner? Eller at det finnes en planet som er laget av diamanter?
Verdensrommet er SÅ KULT!
Steg 2: Sett kulissene
Vi lager et verdensrom!
-
Her finner dere et Scratch-prosjekt dere kan bruke til oppgaven. Vi har laget fine figurer som dere kan velge å bruke, men dere kan også gå inn i figur-biblioteket og legge til flere figurer.
Steg 3: Velg figurer
Nå skal vi velge hvilke figurer som skal fortelle oss kule ting om verdensrommet.
Steg 4: Programmer figurene dine
Vi skal nå programmere figurene så de forteller oss fakta om verdensrommet sitt. Disse stegene gjøres for hver figur.
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Utfordring
Kan du få en astronaut til å flyte gjennom verdensrommet ditt?
når grønt flagg klikkes gjenta for alltid gli (1) sekunder til (tilfeldig sted v) sprett tilbake ved kanten
Nå vil astronauten din fly rundt i verdensrommet blant planeter som kan fortelle om hvor kult verdensrommet er!
Lagre spillet
Husk å lagre spillet/programmet ditt. Når du er ferdig kan du klikke på "Legg ut"-knappen. Da vil det bli lagt ut på Scratch-hjemmesiden din slik at du enkelt kan dele det med familien og vennene dine.
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!