Level 1Kodetimen - Lag et interaktivt verdensrom!

Skrevet av: marikisfoss

Kurs: Scratch
Tema: Animasjon, Blokkbasert
Fag: Naturfag, Programmering, Teknologi
Klassetrinn: 1.-4. klasse
Bildebeskrivelse

Introduksjon

I denne oppgaven skal dere bruke Scratch til å lage et interaktivt verdensrom! Målet med oppgaven er å lage et interaktivt bilde av et verdensrom fylt med ulike figurer som forteller ulike kule faktaer om verdensrommet når vi trykker på dem.

Når dere er ferdige kan dere vise frem prosjektet til de andre elevene i klasserommet, og lære masse nytt om verdensrommet!

Følg denne lenken for å remikse prosjektet med figurene på bildet: https://scratch.mit.edu/projects/928002017

Steg 1: Finn fakta om verdensrommet!

Visste du at Jupiter har 79 måner? Eller at det finnes en planet som er laget av diamanter?

Verdensrommet er SÅ KULT!

Steg 2: Sett kulissene

Vi lager et verdensrom!

  • Her finner dere et Scratch-prosjekt dere kan bruke til oppgaven. Vi har laget fine figurer som dere kan velge å bruke, men dere kan også gå inn i figur-biblioteket og legge til flere figurer.

Steg 3: Velg figurer

Nå skal vi velge hvilke figurer som skal fortelle oss kule ting om verdensrommet.

Steg 4: Programmer figurene dine

Vi skal nå programmere figurene så de forteller oss fakta om verdensrommet sitt. Disse stegene gjøres for hver figur.

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Utfordring

Kan du få en astronaut til å flyte gjennom verdensrommet ditt?

når grønt flagg klikkes
gjenta for alltid
gli (1) sekunder til (tilfeldig sted v)
sprett tilbake ved kanten

Nå vil astronauten din fly rundt i verdensrommet blant planeter som kan fortelle om hvor kult verdensrommet er!

saveLagre spillet

Husk å lagre spillet/programmet ditt. Når du er ferdig kan du klikke på "Legg ut"-knappen. Da vil det bli lagt ut på Scratch-hjemmesiden din slik at du enkelt kan dele det med familien og vennene dine.

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!