Level 1Kodetimen - Redd Timenor fra meteorregnet!

Skrevet av: marikisfoss

Kurs: Scratch
Tema: Animasjon, Blokkbasert, Lyd, Spill
Fag: Matematikk, Programmering, Teknologi
Klassetrinn: 5.-7. klasse
Bildebeskrivelse

Modige romfarere! Jeg trenger deres hjelp! Jeg heter Kodar, og kommer fra planeten Timenor. Jeg har fått i oppdrag om å beskytte planeten min mot et meteorregn som er på vei gjennom galaksen, men ufoen min fungerer ikke som den skal! Kan dere hjelpe meg med å fikse koden, og hjelpe meg med å knuse meteorittene før de krasjer inn i planeten min?

Når koden er reparert kan du teste og se hvor mange meteoritter du klarer å skyte med ufoens laser!

Introduksjon

Denne oppgaven er en remiks-oppgave. Vi har laget et spill der vi skal hjelpe Kodar med å redde planeten sin, Timenor, men som du ser på bildet er det noe som er alvorlig galt!

Bildebeskrivelse

Vi trenger din hjelp til å reparere koden, så Kodar kan redde planeten sin.

iPad

Bildebeskrivelse

Dersom dere skal bruke iPad til denne oppgaven trenger dere å programmere noen “knapper” dere kan bruke dersom dere ikke har tastatur. Slik gjør dere: Gå inn på figuroversikten og finn et pilsymbol. På pilsymbolet programmerer du følgende kode:

når denne figuren klikkes
send melding(go_right)

Når denne klikkes Send “Gå høyre” Nå går du på figuren pilen skal styre, og legger inn følgende kode: Når jeg mottar “Gå høyre” Gå x steg (her justerer du farten selv, i eksemplet er farten 10)

når jeg mottar(go_right)
gå(10)steg

Gjenta begge stegene for alle retningspilene du trenger å ha (enten høyre og venstre-pil, eller piler til høyre, venstre, opp og ned). Du kan nå styre figuren ved å klikke på pil-figurene på skjermen!

Steg 1: Åpne prosjektet og finn feil!

  • Piltastene høyre og venstre skal flytte på romskipet, og mellomrom-tasten skal skyte laseren.

  • Meteorittene skal komme fra bunnen av skjermen i et tilfeldig mønster ved jevne mellomrom.

  • Når Kodar skyter en meteoritt skal det telles poeng. Hver meteoritt skutt gir ett poeng.

  • Når en meteoritt når Kodar, er spillet over og GAME OVER skal vises på skjermen.

Steg 2: Reparer koden

UFOens styring

Bildebeskrivelse
Når grønt flagg klikkes
sett [poeng v] til (0)
sett [meteoritter skutt v] til (0)
gå til x: (10) y: (100)
gjenta til <berører (Meteor v) ?>
hvis <tast (pil høyre v) trykket?<

Meteorstormen

Bildebeskrivelse

Laseren

Kan dere finne ut av hva som er galt og hvordan vi får den til å skyte riktig vei?

Poengtelleren

Bildebeskrivelse

Husk at vi skal få ett poeng per meteoritt vi skyter ned!

GAME OVER-beskjeden!

Til slutt skal det dukke opp en GAME OVER-beskjed dersom Kodar blir truffet av en meteoritt. Denne beskjeden dukker ikke opp, selv om figuren ligger der. Kan du finne ut av hvorfor den ikke vises?

Bildebeskrivelse

flagTest koden!

Klikk på det grønne flagget.

Nå fungerer koden! Bra jobba! Hvor mange meteoritter kan dere hjelpe Kodar å skyte ned, så de ikke treffer planeten? Vår high-score er på 24 - hvor høy blir deres? Lykke til modige romfarere!

Utfordring

saveLagre spillet

Husk å lagre spillet/programmet ditt. Når du er ferdig kan du klikke på "Legg ut"-knappen. Da vil det bli lagt ut på Scratch-hjemmesiden din slik at du enkelt kan dele det med familien og vennene dine.

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!