Kodetimen - reparer koden og redd robotfabrikken!
Skrevet av: marikisfoss
Reparer koden i Scratch – Robotfabrikken
Dette er spillet “Fixitrons redningsoppdrag” - men det er noe som ikke fungerer! Du må reparere koden for å få spillet til å fungere som det skal, så Fixitron kan redde verktøyet og robotdelene som ennå ikke er ødelagt i kaoset på robotfabrikken.
Introduksjon:
Robotfabrikken har mistet kontrollen over produksjonsrobotene sine, og det er fullstendig kaos! Roboten du styrer, Fixitron, har fått i oppdrag å rydde opp i fabrikken ved å samle inn 20 verktøy og robotdeler som ligger spredt rundt.
Men pass på! Dersom roboten krasjer i fabrikkens vegger, taper du spillet og “GAME OVER” skal vises på skjermen. Du mister også poeng hvis roboten kommer i kontakt med flammene eller gnistene fra de ødelagte maskinene. Klarer du å få roboten til å utføre oppdraget sitt?
Oppdrag:
Dessverre er koden i spillet ødelagt, og ingenting fungerer som det skal! Din oppgave er å gå gjennom koden for hver figur i Scratch-prosjektet og finne ut hva som er galt. Rett opp feilene slik at spillet fungerer perfekt igjen. I denne oppgaven skal dere finne 6 alvorlige feil i koden, men noen av feilene er like for flere figurer og må rettes opp flere ganger for å få spillet til å fungere slik det skal.
Steg 1: Start med å åpne Scratch-prosjektet.
Åpne scratchprosjektet: https://scratch.mit.edu/projects/1101733848
Logg på med deres Scratch-konto og trykk på “Remiks”-knappen for å gå inn og lage deres en kopi av Scratch-prosjektet. Dersom du ikke har en Scratch-konto kan du trykke på "Se inni" og redigere. Husk å trykk på "Lagre på datamaskinen" hvis du vil jobbe videre med prosjektet en annen gang.
Prosjektet inneholder følgende figurer:
Steg 2: Analyser robotens kode.
Tips!
- Roboten beveger seg best hvis den beveger seg jevnt.
- Sender koden vår riktig melding når roboten berører veggen? Sjekk koden til GAME OVER for å dobbeltsjekke dette.
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget. / Start prosjektet for å teste koden så langt.
Steg 3: Se på koden for verktøyene og robotdelene.
Husk å endre koden på alle robotdel- og verktøyfigurene for at hele spillet skal fungere!
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget. / Start prosjektet for å teste koden så langt.
Tips!
- Henger koden sammen slik den skal?
- Er alle feltene fylt ut?
Steg 4: Sjekk koden for flammene og gnistene.
Gå inn på Fixitrons kode og undersøk om koden som beskriver hva som skjer hvis Fixitron kommer i kontakt med flammer og gnister fungerer slik den skal.
Steg 5: Test spillet!
Spill gjennom spillet flere ganger for å forsikre deg om at alt fungerer som det skal.
Mål: Spillet skal fungere slik at roboten kan samle alle 20 verktøyene og robotdelene, unngå å krasje i veggene, og miste poeng hvis den treffer flammer eller gnister. Når alt er på plass, har du reddet utstyret fra robotfabrikken! 🎉 Lykke til, kodespesialister! 🚀
Tips
Se etter vanlige feil som manglende "Hvis berører"-blokker eller feil innstillinger for poengtelleren. Bruk kommentarfeltet i Scratch for å dokumentere hva du har fikset i koden.
Lagre spillet
Vi har laget...
Husk å lagre spillet/programmet ditt. Når du er ferdig kan du klikke på "Legg ut"-knappen. Da vil det bli lagt ut på Scratch-hjemmesiden din slik at du enkelt kan dele det med familien og vennene dine.
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!