Level 1Kodetimen - reparer koden og redd robotfabrikken!

Skrevet av: marikisfoss

Kurs: Scratch
Tema: Animasjon, Blokkbasert, Spill
Fag: Matematikk, Naturfag, Programmering, Teknologi
Klassetrinn: 5.-7. klasse

Reparer koden i Scratch – Robotfabrikken

Dette er spillet “Fixitrons redningsoppdrag” - men det er noe som ikke fungerer! Du må reparere koden for å få spillet til å fungere som det skal, så Fixitron kan redde verktøyet og robotdelene som ennå ikke er ødelagt i kaoset på robotfabrikken.

Bildebeskrivelse

Introduksjon:

Robotfabrikken har mistet kontrollen over produksjonsrobotene sine, og det er fullstendig kaos! Roboten du styrer, Fixitron, har fått i oppdrag å rydde opp i fabrikken ved å samle inn 20 verktøy og robotdeler som ligger spredt rundt.

Men pass på! Dersom roboten krasjer i fabrikkens vegger, taper du spillet og “GAME OVER” skal vises på skjermen. Du mister også poeng hvis roboten kommer i kontakt med flammene eller gnistene fra de ødelagte maskinene. Klarer du å få roboten til å utføre oppdraget sitt?

Oppdrag:

Dessverre er koden i spillet ødelagt, og ingenting fungerer som det skal! Din oppgave er å gå gjennom koden for hver figur i Scratch-prosjektet og finne ut hva som er galt. Rett opp feilene slik at spillet fungerer perfekt igjen. I denne oppgaven skal dere finne 6 alvorlige feil i koden, men noen av feilene er like for flere figurer og må rettes opp flere ganger for å få spillet til å fungere slik det skal.

Steg 1: Start med å åpne Scratch-prosjektet.

Åpne scratchprosjektet: https://scratch.mit.edu/projects/1101733848

Bildebeskrivelse

Logg på med deres Scratch-konto og trykk på “Remiks”-knappen for å gå inn og lage deres en kopi av Scratch-prosjektet. Dersom du ikke har en Scratch-konto kan du trykke på "Se inni" og redigere. Husk å trykk på "Lagre på datamaskinen" hvis du vil jobbe videre med prosjektet en annen gang.

Prosjektet inneholder følgende figurer:

Steg 2: Analyser robotens kode.

Bildebeskrivelse

Tips!

  • Roboten beveger seg best hvis den beveger seg jevnt.
  • Sender koden vår riktig melding når roboten berører veggen? Sjekk koden til GAME OVER for å dobbeltsjekke dette.

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget. / Start prosjektet for å teste koden så langt.

Steg 3: Se på koden for verktøyene og robotdelene.

Bildebeskrivelse

Husk å endre koden på alle robotdel- og verktøyfigurene for at hele spillet skal fungere!

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget. / Start prosjektet for å teste koden så langt.

Tips!

  • Henger koden sammen slik den skal?
  • Er alle feltene fylt ut?

Steg 4: Sjekk koden for flammene og gnistene.

Gå inn på Fixitrons kode og undersøk om koden som beskriver hva som skjer hvis Fixitron kommer i kontakt med flammer og gnister fungerer slik den skal.

Bildebeskrivelse

Steg 5: Test spillet!

Spill gjennom spillet flere ganger for å forsikre deg om at alt fungerer som det skal.

Mål: Spillet skal fungere slik at roboten kan samle alle 20 verktøyene og robotdelene, unngå å krasje i veggene, og miste poeng hvis den treffer flammer eller gnister. Når alt er på plass, har du reddet utstyret fra robotfabrikken! 🎉 Lykke til, kodespesialister! 🚀

Tips

Se etter vanlige feil som manglende "Hvis berører"-blokker eller feil innstillinger for poengtelleren. Bruk kommentarfeltet i Scratch for å dokumentere hva du har fikset i koden.

saveLagre spillet

Vi har laget...

Husk å lagre spillet/programmet ditt. Når du er ferdig kan du klikke på "Legg ut"-knappen. Da vil det bli lagt ut på Scratch-hjemmesiden din slik at du enkelt kan dele det med familien og vennene dine.

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!