Level 2Orienteringsløpet

Skrevet av: Thomas Kjeldahl Nilsson og Stein Olav Romslo

Kurs: Scratch
Tema: Blokkbasert, Spill
Fag: Matematikk, Programmering
Klassetrinn: 1.-4. klasse, 5.-7. klasse, 8.-10. klasse

Introduksjon

Vi skal øve på forflytning i en scene. Løperen i scenen skal berøre alle bokstav-postene. Når det er gjort vinner han spillet. Hvor mange måter klarer du å løse oppgaven?

Illustrasjon av et ferdig orienteringsløp-spill

Steg 1: Lag en remiks av Orienteringsløpet

Vi tar utgangspunkt i et prosjekt som allerede er laget.

checkSjekkliste

Nå får du en kopi av prosjektet.

Steg 2: Gi løpekaren en måte å berøre alle bokstavene

Lag kode som flytter løperen mellom bokstavene.

Begynn å legge inn kode under klossen Når jeg mottar start figuren, som vist på bildet:

Bilde som viser koden i prosjektet

checkSjekkliste

Steg 3: Klarte du det?

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Utfordring

  • Prøv å løse det på flere måter!

  • Hvor mange måter klarer du å berøre alle postene?

saveLagre prosjektet

Veldig bra! Nå er du ferdig og kan kose deg med spillet du har laget!

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!