Level 1Rotasjon rundt egen akse

Skrevet av: Carl A. Myrland

Kurs: Scratch
Tema: Blokkbasert
Fag: Matematikk
Klassetrinn: 1.-4. klasse, 5.-7. klasse, 8.-10. klasse

Introduksjon

I denne oppgaven skal vi importere en geometrisk figur og deretter rotere den.

Bilde av en trollmann hatt

Steg 1: Vi roterer en likebeint trekant

For å gjøre det enkelt å komme i gang, henter vi inn en ferdig figur fra biblioteket til Scratch. Denne figuren ligner på en likebeint trekant.

checkSjekkliste

  • når [n v] trykkes
    vis
    pek i retning [90 v]
    gå til x: (0) y: (0)
    

Vi skal nå gi Scratch beskjed om å rotere hatten 90 grader.

  • når @greenFlag klikkes
    snu @turnRight (90) grader
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

checkSjekkliste

Rotasjon er jo gøy! Men at ting roterer med 90 grader av gangen er jo litt kjedelig, og litt unaturlig.

  • når @greenFlag klikkes
    snu @turnRight (45) grader
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønne flagget.

Du oppdager kanskje at det begynner å bli veldig mange klikk etterhvert?

Steg 2: A little more action, please!

Heldigvis kan vi ved hjelp av litt programmeringsmagi få datamaskinen til å gjøre jobben for oss!

checkSjekkliste

  • når @greenFlag klikkes
    gjenta (8) ganger
    snu @turnRight (45) grader
    

Steg 3: The final countdown

  • når @greenFlag klikkes
    gjenta (360) ganger
    snu @turnRight (1) grader
    

flagTest prosjektet

Klikk på det grønnet flagget.

Avslutning

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!