Rotasjon rundt et punkt
Skrevet av: Carl A. Myrland
Kurs: Scratch
Tema: Blokkbasert
Fag: Matematikk
Klassetrinn: 1.-4. klasse, 5.-7. klasse, 8.-10. klasse
Introduksjon
I denne oppgaven skal vi importere en geometrisk figur og deretter rotere
den. OBS! Har du allerede løst oppgaven med rotasjon rundt egen akse kan du hoppe over Steg 1 og heller bare laste inn den forrige oppgaven din fra "Mine ting"-mappen.

Steg 1: Forberedelser
For å gjøre det enkelt å komme i gang, henter vi inn en ferdig figur fra biblioteket til Scratch. Denne figuren er tilnærmet lik en likebeint trekant
Sjekkliste
-
når [n v] trykkes vis pek i retning [90 v] gå til x: (0) y: (0)
Test prosjektet
Steg 2: Rotasjon i et koordinatsystem
-
når [n v] trykkes vis pek i retning [90 v] gå til x: (0) y: (0)
endrer vi x-verdien til -100, og y-verdien til 100.
Test prosjektet
Steg 3: Hattulf roteres rundt origo
Nå skal vi altså rotere Hattulf rundt origo på en ganske enkel måte.
-
når [pil høyre v] trykkes gå (200) steg snu @turnRight (90) grader
Test prosjektet
Steg 4: En ny venn!
-
når [pil høyre v] trykkes penn på
Test prosjektet
Lisens: CC BY-SA 4.0
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!