Snøkrystaller
Skrevet av: Espen Claussen
Oversatt av: Carl A. Myrland
Introduksjon
I denne oppgaven skal du lage dine egne snøkrystaller! Disse krystallene kan så printes ut og lamineres, skjæres ut med en vinyl- eller laserkutter til vinduspynt, 3D-printes og henges i juletreet, eller brukes digitalt som bakgrunnsbilde på PC/nettbrett/mobil!
Steg 1: Finn inspirasjon
Du trenger
-
Tegneark
-
Blyant
-
Viskelær
Steg 2: Analyser figuren din
Når du nå har laget ditt første forslag til snøkrystall-arm, er det på tide å analysere det du har tegnet.
Pseudokode betyr "liksomkode" og fungerer som en kladd før man begynner å kode på ekte. Pseudokoden trenger ikke å være presis eller følge bestemte regler, slik som ekte kode gjør. Den fungerer som et slags tankekart eller flytskjema for programmeringen. Når man har forsøkt å løse problemet som pseudokode først, går det raskere å skrive den ekte koden etterpå, og det blir lettere å feilsøke om man oppdager feil i koden.
Eksempel på pseudokode:
# Når vi skriver kode, må vi beskrive alt datamaskinen skal gjøre
sett blyanten på papiret. Det er vanlig å bruke #-tegnet for å skrive
forklaringer til koden underveis.
#Først må vi gi blyanten vår noen egenskaper og sette den ned på papiret
sett blyantfarge til svart
sett blyantstrek til kraftig
plasser blyantspissen på arket
# Dette er den første streken ut fra sentrum av snøkrystallen
tegn en rett strek, 5 cm lang
# Etter 5 cm, ønsker vi å lage en liten gren.
sving 45 grader til venstre
tegn en rett strek, 2 cm lang
# Når streken er tegnet, må vi tilbake dit vi kom fra
gå tilbake, 2 cm
# Nå er vi tilbake ved hovedarmen, og vil tegne en gren ut på høyre side også.
snu 90 grader mot venstre
tegn en rett strek, 2 cm lang
gå tilbake, 2 cm
#Nå skal vi fortsette på hovedarmen
snu 135 grader mot høyre
tegn en rett strek, 2 cm lang
# For å avslutte armen på krystallen, tegner vi den samme greina en gang til:
snu 45 grader til venstre
tegn en rett strek, 2 cm lang
gå tilbake, 2 cm
snu 90 grader mot venstre
tegn en rett strek, 2 cm lang
gå tilbake, 2 cm
#For å få figuren til å peke i samme retning som da vi startet
snu 45 grader til venstre
Geometri-utfordring
Skjønner du hvorfor vi må bruke gradtallene som vi gjør i pseudokoden? Se om du finner en forklaring på hvorfor vi må bruke akkurat de gradtallene når vi tegner denne figuren.
Lage pseudokode
Test hverandres pseudokode
Bytt ark med noen
Steg 3: Skriv koden!
Når pseudokoden ser grei ut, er det på tide å skrive ekte kode. Logg inn i Scratch, og legg til pennverktøyet.
Når grønt flagg klikkes penn av slett alt gå til x: (0) y: (0) pek i retning (90) skjul
Når [mellomrom v] trykkes penn på sett pennens farge til (#000000) sett pennbredde til (10) gå (50) steg snu @turnLeft (45) grader gå (25) steg gå (-25) steg snu @turnRight (90) grader gå (25) steg gå (-25) steg snu @turnLeft (45) grader gå (25) steg snu @turnLeft (45) grader gå (25) steg gå (-25) steg snu @turnRight (90) grader gå (25) steg gå (-25) steg
Tips til nettbrett uten tastatur
Dersom man bruker nettbrett og ikke har tastatur, kan det være lurt å sette inn en ny figur som kan fungere som virtuell knapp. Bruk for eksempel figuren "Button1", og lag følgende kode til den:
Når grønt flagg klikkes gå til x: (195) y: (-135) Når denne figuren klikkes send melding [start v]
Da kan dere bytte ut blokken Når [mellomrom] trykkes
med blokken Når jeg mottar [start]
for å starte tegnekoden.
Det kan være lurt å skrive inn løkken(e) i pseudokoden du skrev tidligere.
Når [mellomrom v] trykkes sett pennens farge til (#000000) sett pennbredde til (10) gjenta (6) ganger penn på gå (50) steg snu @turnLeft (45) grader gå (25) steg gå (-25) steg snu @turnRight (90) grader gå (25) steg gå (-25) steg snu @turnLeft (45) grader gå (25) steg snu @turnLeft (45) grader gå (25) steg gå (-25) steg snu @turnRight (90) grader gå (25) steg gå (-25) steg snu @turnLeft (45) grader penn av gå til x: (0) y: (0) snu @turnRight (60) grader end
Utfordring
Utfordring 2 - Snøkrystallgenerator
sett [arm v] til (tilfeldig tall fra (40) til (80) sett [vinkel v] til (tilfeldig tall fra (20) til (55) sett pennens farge til (#000000) sett pennbredde til (10) gjenta (6) ganger penn på gå (50) steg snu @turnLeft (vinkel) grader gå (arm) steg gå ((-1)*(25)) steg snu @turnRight ((2)*(vinkel)) grader gå (25) steg gå (-25) steg snu @turnLeft (45) grader gå (25) steg snu @turnLeft (vinkel) grader gå (arm) steg gå ((-1)*(25)) steg snu @turnRight ((2)*(vinkel)) grader gå (arm) steg gå ((-1)*(arm)) steg snu @turnLeft (vinkel) grader penn av gå til x: (0) y: (0) snu @turnRight (60) grader end
Utfordring 3 - Funksjoner
definer sekskant gjenta (6) ganger gå (25) steg snu @turnRight (60) grader end gå (50) steg snu @turnLeft (120) grader sekskant snu @turnRight (120) grader sekskant Gå (50) steg snu @turnLeft (60) grader sekskant
Eksportere og konvertere bildet
-
PC: Høyretrykk på scena og velg "lagre bilde som".
-
Nettbrett: Ta skjermdump først, så beskjære bildet slik at man kun sitter igjen med snøkrystallen.
Lær mer om snøkrystaller
Om du synes snøkrystaller er spennende, og har lyst å lære mer, kan du lese mer om hvordan snøkrystaller egentlig dannes her: mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/snokrystaller
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!