Level 2Snøkrystaller

Skrevet av: Espen Claussen

Oversatt av: Carl A. Myrland

Kurs: Scratch
Tema: Blokkbasert, Stegbasert
Fag: Matematikk, Programmering, Kunst og håndverk
Klassetrinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse, Videregående skole

Introduksjon

I denne oppgaven skal du lage dine egne snøkrystaller! Disse krystallene kan så printes ut og lamineres, skjæres ut med en vinyl- eller laserkutter til vinduspynt, 3D-printes og henges i juletreet, eller brukes digitalt som bakgrunnsbilde på PC/nettbrett/mobil!

Bildebeskrivelse

Steg 1: Finn inspirasjon

checkDu trenger

  • Tegneark

  • Blyant

  • Viskelær

Bildebeskrivelse

Steg 2: Analyser figuren din

Når du nå har laget ditt første forslag til snøkrystall-arm, er det på tide å analysere det du har tegnet.

Pseudokode betyr "liksomkode" og fungerer som en kladd før man begynner å kode på ekte. Pseudokoden trenger ikke å være presis eller følge bestemte regler, slik som ekte kode gjør. Den fungerer som et slags tankekart eller flytskjema for programmeringen. Når man har forsøkt å løse problemet som pseudokode først, går det raskere å skrive den ekte koden etterpå, og det blir lettere å feilsøke om man oppdager feil i koden.

Eksempel på pseudokode:

# Når vi skriver kode, må vi beskrive alt datamaskinen skal gjøre
sett blyanten på papiret. Det er vanlig å bruke #-tegnet for å skrive
forklaringer til koden underveis.

#Først må vi gi blyanten vår noen egenskaper og sette den ned på papiret
sett blyantfarge til svart
sett blyantstrek til kraftig
plasser blyantspissen på arket

# Dette er den første streken ut fra sentrum av snøkrystallen              
tegn en rett strek, 5 cm lang

# Etter 5 cm, ønsker vi å lage en liten gren.
sving 45 grader til venstre
tegn en rett strek, 2 cm lang

# Når streken er tegnet, må vi tilbake dit vi kom fra
gå tilbake, 2 cm

# Nå er vi tilbake ved hovedarmen, og vil tegne en gren ut på høyre side også.
snu 90 grader mot venstre
tegn en rett strek, 2 cm lang
gå tilbake, 2 cm

#Nå skal vi fortsette på hovedarmen
snu 135 grader mot høyre
tegn en rett strek, 2 cm lang

# For å avslutte armen på krystallen, tegner vi den samme greina en gang til:
snu 45 grader til venstre
tegn en rett strek, 2 cm lang
gå tilbake, 2 cm
snu 90 grader mot venstre
tegn en rett strek, 2 cm lang
gå tilbake, 2 cm

#For å få figuren til å peke i samme retning som da vi startet
snu 45 grader til venstre

Geometri-utfordring

Skjønner du hvorfor vi må bruke gradtallene som vi gjør i pseudokoden? Se om du finner en forklaring på hvorfor vi må bruke akkurat de gradtallene når vi tegner denne figuren.

checkLage pseudokode

flagTest hverandres pseudokode

Bytt ark med noen

Steg 3: Skriv koden!

Når pseudokoden ser grei ut, er det på tide å skrive ekte kode. Logg inn i Scratch, og legg til pennverktøyet.

Når grønt flagg klikkes
penn av
slett alt
gå til x: (0) y: (0)
pek i retning (90)
skjul
Når [mellomrom v] trykkes
penn på
sett pennens farge til (#000000)
sett pennbredde til (10)
gå (50) steg
snu @turnLeft (45) grader
gå (25) steg
gå (-25) steg
snu @turnRight (90) grader
gå (25) steg
gå (-25) steg
snu @turnLeft (45) grader
gå (25) steg
snu @turnLeft (45) grader
gå (25) steg
gå (-25) steg
snu @turnRight (90) grader
gå (25) steg
gå (-25) steg

Tips til nettbrett uten tastatur

Dersom man bruker nettbrett og ikke har tastatur, kan det være lurt å sette inn en ny figur som kan fungere som virtuell knapp. Bruk for eksempel figuren "Button1", og lag følgende kode til den:

Når grønt flagg klikkes
gå til x: (195) y: (-135)

Når denne figuren klikkes
send melding [start v]

Da kan dere bytte ut blokken Når [mellomrom] trykkes med blokken Når jeg mottar [start] for å starte tegnekoden.

Bildebeskrivelse

Det kan være lurt å skrive inn løkken(e) i pseudokoden du skrev tidligere.

Når [mellomrom v] trykkes
sett pennens farge til (#000000)
sett pennbredde til (10)
gjenta (6) ganger
penn på
gå (50) steg
snu @turnLeft (45) grader
gå (25) steg
gå (-25) steg
snu @turnRight (90) grader
gå (25) steg
gå (-25) steg
snu @turnLeft (45) grader
gå (25) steg
snu @turnLeft (45) grader
gå (25) steg
gå (-25) steg
snu @turnRight (90) grader
gå (25) steg
gå (-25) steg
snu @turnLeft (45) grader
penn av
gå til x: (0) y: (0)
snu @turnRight (60) grader
end
Bildebeskrivelse

Utfordring

Utfordring 2 - Snøkrystallgenerator

sett [arm v] til (tilfeldig tall fra (40) til (80)
sett [vinkel v] til (tilfeldig tall fra (20) til (55)
sett pennens farge til (#000000)
sett pennbredde til (10)
gjenta (6) ganger
penn på
gå (50) steg
snu @turnLeft (vinkel) grader
gå (arm) steg
gå ((-1)*(25)) steg
snu @turnRight ((2)*(vinkel)) grader
gå (25) steg
gå (-25) steg
snu @turnLeft (45) grader
gå (25) steg
snu @turnLeft (vinkel) grader
gå (arm) steg
gå ((-1)*(25)) steg
snu @turnRight ((2)*(vinkel)) grader
gå (arm) steg
gå ((-1)*(arm)) steg
snu @turnLeft (vinkel) grader
penn av
gå til x: (0) y: (0)
snu @turnRight (60) grader
end

Utfordring 3 - Funksjoner

Bildebeskrivelse
definer sekskant
gjenta (6) ganger
gå (25) steg
snu @turnRight (60) grader
end


gå (50) steg
snu @turnLeft (120) grader
sekskant
snu @turnRight (120) grader
sekskant
Gå (50) steg
snu @turnLeft (60) grader
sekskant
Bildebeskrivelse

saveEksportere og konvertere bildet

  • PC: Høyretrykk på scena og velg "lagre bilde som".

  • Nettbrett: Ta skjermdump først, så beskjære bildet slik at man kun sitter igjen med snøkrystallen.

Lær mer om snøkrystaller

Om du synes snøkrystaller er spennende, og har lyst å lære mer, kan du lese mer om hvordan snøkrystaller egentlig dannes her: mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/snokrystaller

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!