Level 2Snurrige figurer

Skrevet av: Geir Arne Hjelle og Carl Andreas Myrland

Kurs: Scratch

Introduksjon

Det er ganske enkelt å lage interessante animasjoner i Scratch. Her skal vi se hvordan vi kan flytte og snurre på figurer for å skape spennende mønstre.

Bilde av et spennende mønster rundt en sirkel

Steg 1: En snurrig figur

La oss begynne enkelt. Vi vil først se hvordan vi kan flytte og snurre på en figur.

checkSjekkliste

  • Gå til Velg drakt fra biblioteket nede i høyre hjørne og klikk på Tegn ny figur for å tegne din egen figur. Bruk linjeverktøyet, Linje, til å tegne en trekant.

    Bilde av en trekant i Scratch
  • nåratrykkestilx:0y:120pekiretning90gjenta90gangersnu4grader8steg

flagTest prosjektet

Trykk på A-tasten.

saveLagre prosjektet

Du har nå skrevet et lite program! Scratch lagrer alt du gjør med jevne mellomrom. Det er likevel en god vane å lagre selv også innimellom.

Endre en eksisterende figur

Selv om det ikke finnes en trekant i figurbiblioteket, kan vi gjøre om en av de andre figurene til en trekant. Om du allerede har laget en trekant trenger du ikke gjøre dette. Men det viser deg en morsom måte å leke med Scratchfigurene på.

  • Viser grupper på hattefiguren i Scratch
  • Viser  verktøyet i Scratch

Steg 2: Mange trekanter

Mye morsomt kan skje når vi lager mange trekanter!

checkSjekkliste

  • Kopier koden du skrev tidligere ved å høyreklikke på den og velg lag en kopi. Endre tasten som starter skriptet til b og legg klossen lagklonavmeg nederst i gjenta-løkken. Det nye skriptet skal da se slik ut:

    nårbtrykkestilx:0y:120pekiretning90gjenta90gangersnu4grader8steglagklonavmeg

flagTest prosjektet

Trykk på B-tasten.

checkSjekkliste

  • nårjegmottarsnurrgjentaforalltidsnu4grader

flagTest prosjektet

Trykk på B-tasten.

checkSjekkliste

  • nårjegmottarflytt og snurrgjentaforalltid3stegsnu4grader

flagTest prosjektet

Trykk på B-tasten.

Steg 3: Mer variasjon

Vi skal nå se hvordan vi kan lage mer variasjon blant de snurrende figurene, ved å endre på hvordan de starter.

checkSjekkliste

  • nårctrykkessettretningtil0tilx:0y:120pekiretning90gjenta90gangersnu4grader8stegendreretningmed-4lagklonavmegsendmeldingflytt og snurr
  • nårjegstartersomklonpekiretningretning

flagTest prosjektet

Trykk på C-tasten.

checkSjekkliste

  • La oss skjule figuren så den ikke ødelegger mønsteret. Legg til en skjul-kloss øverst i C-skriptet.

  • nårjegstartersomklonvispekiretningretning

flagTest prosjektet

Trykk på C-tasten.

  • Du oppdager kanskje at det fungerer best om tallet går opp i 4? Hvorfor henger ikke figuren sammen hvis tallet ikke går opp i 4? (Prøv for eksempel med endreretningmed1.)

Steg 4: Andre figurer

Vi kan også lage mønstre av andre figurer enn trekanter.

Bilde av to mønstre som er laget ved å bruke sirkler

checkSjekkliste

  • nårctrykkesskjulsettgjennomsiktigeffekttil70settretningtil0tilx:0y:120pekiretning90gjenta90gangersnu4grader8stegendreretningmed-4endrefargeeffektmed20lagklonavmegsendmeldingflytt og snurr

Flere ideer

Tenk på andre ting du kan gjøre for å lage interessante snurrige figurer. Her er noen ideer:

  • For å finne penn-verktøyet må du først aktivere det. Dette gjør du ved å klikke Hent tilleggsfunksjon nederst til venstre på skjermen, og deretter på Penn.

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!