Level 2Snurrige figurer

Skrevet av: Geir Arne Hjelle og Carl Andreas Myrland

Kurs: Scratch

Introduksjon

Det er ganske enkelt å lage interessante animasjoner i Scratch. Her skal vi se hvordan vi kan flytte og snurre på figurer for å skape spennende mønstre.

Bilde av et spennende mønster rundt en sirkel

Steg 1: En snurrig figur

La oss begynne enkelt. Vi vil først se hvordan vi kan flytte og snurre på en figur.

checkSjekkliste

  • Gå til Velg drakt fra biblioteket nede i høyre hjørne og klikk på Tegn ny figur for å tegne din egen figur. Bruk linjeverktøyet, Linje, til å tegne en trekant.

    Bilde av en trekant i Scratch
  • når [a v] trykkes
    gå til x: (0) y: (120)
    pek i retning (90 v)
    gjenta (90) ganger
        snu @turnRight (4) grader
        gå (8) steg
    slutt
    

flagTest prosjektet

Trykk på A-tasten.

saveLagre prosjektet

Du har nå skrevet et lite program! Scratch lagrer alt du gjør med jevne mellomrom. Det er likevel en god vane å lagre selv også innimellom.

Endre en eksisterende figur

Selv om det ikke finnes en trekant i figurbiblioteket, kan vi gjøre om en av de andre figurene til en trekant. Om du allerede har laget en trekant trenger du ikke gjøre dette. Men det viser deg en morsom måte å leke med Scratchfigurene på.

  • Viser grupper på hattefiguren i Scratch
  • Viser  verktøyet i Scratch

Steg 2: Mange trekanter

Mye morsomt kan skje når vi lager mange trekanter!

checkSjekkliste

  • Kopier koden du skrev tidligere ved å høyreklikke på den og velg lag en kopi. Endre tasten som starter skriptet til b og legg klossen lag klon av [meg v] nederst i gjenta-løkken. Det nye skriptet skal da se slik ut:

    når [b v] trykkes
    gå til x: (0) y: (120)
    pek i retning (90 v)
    gjenta (90) ganger
        snu @turnRight (4) grader
        gå (8) steg
        lag klon av [meg v]
    slutt
    

flagTest prosjektet

Trykk på B-tasten.

checkSjekkliste

  • når jeg mottar [snurr v]
    gjenta for alltid
        snu @turnRight (4) grader
    slutt
    

flagTest prosjektet

Trykk på B-tasten.

checkSjekkliste

  • når jeg mottar [flytt og snurr v]
    gjenta for alltid
        gå (3) steg
        snu @turnRight (4) grader
    slutt
    

flagTest prosjektet

Trykk på B-tasten.

Steg 3: Mer variasjon

Vi skal nå se hvordan vi kan lage mer variasjon blant de snurrende figurene, ved å endre på hvordan de starter.

checkSjekkliste

  • når [c v] trykkes
    sett [retning v] til (0)
    gå til x: (0) y: (120)
    pek i retning (90 v)
    gjenta (90) ganger
        snu @turnRight (4) grader
        gå (8) steg
        endre [retning v] med (-4)
        lag klon av [meg v]
    slutt
    send melding [flytt og snurr v]
    
  • når jeg starter som klon
    pek i retning (retning :: variables)
    

flagTest prosjektet

Trykk på C-tasten.

checkSjekkliste

  • La oss skjule figuren så den ikke ødelegger mønsteret. Legg til en skjul-kloss øverst i C-skriptet.

  • når jeg starter som klon
    vis
    pek i retning (retning :: variables)
    

flagTest prosjektet

Trykk på C-tasten.

  • Du oppdager kanskje at det fungerer best om tallet går opp i 4? Hvorfor henger ikke figuren sammen hvis tallet ikke går opp i 4? (Prøv for eksempel med endre [retning v] med (1).)

Steg 4: Andre figurer

Vi kan også lage mønstre av andre figurer enn trekanter.

Bilde av to mønstre som er laget ved å bruke sirkler

checkSjekkliste

  • når [c v] trykkes
    skjul
    sett [gjennomsiktig v] effekt til (70)
    sett [retning v] til (0)
    gå til x: (0) y: (120)
    pek i retning (90 v)
    gjenta (90) ganger
        snu @turnRight (4) grader
        gå (8) steg
        endre [retning v] med (-4)
        endre [farge v] effekt med (20)
        lag klon av [meg v]
    slutt
    send melding [flytt og snurr v]
    

Flere ideer

Tenk på andre ting du kan gjøre for å lage interessante snurrige figurer. Her er noen ideer:

  • For å finne penn-verktøyet må du først aktivere det. Dette gjør du ved å klikke Hent tilleggsfunksjon nederst til venstre på skjermen, og deretter på Penn.

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!