Spøkelsesjakten
Skrevet av: Oversatt fra Code Club UK
Oversatt av: Gudbrand Tandberg
Introduksjon
Dette prosjektet er inspirert av tivolispillet Whack-a-mole, hvor man slår muldvarper ned igjen i hullene sine. I vårt spill er det spøkelsene som blir borte når vi klikker på dem. Målet er å klikke bort flest mulig i løpet av 30 sekunder.
Steg 1: Lag et flyvende spøkelse
Sjekkliste
Du skal nå lage en variabel som styrer hvor fort spøkelset beveger seg. Denne kan vi senere bruke til å endre hastigheten når spillet er i gang.
-
når grønt flagg klikkes sett [hastighet v] til [5] gjenta for alltid gå (hastighet) steg slutt
Test Prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes sett [hastighet v] til [5] gjenta for alltid gå (hastighet) steg sprett tilbake ved kanten slutt
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Ting å prøve
Steg 2: Få spøkelset til å dukke opp og forsvinne
For å gjøre spillet morsommere vil vi få spøkelset til å dukke opp og forsvinne.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes gjenta for alltid vis vent (tilfeldig tall fra (3) til (5)) sekunder skjul vent (tilfeldig tall fra (2) til (4)) sekunder slutt
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Ting å prøve
Steg 3: Tryll bort spøkelset med et klikk!
For å gjøre dette til et ordentlig spill må vi gi spilleren noe å gjøre - for eksempel å klikke bort spøkelset. Når det skjer vil vi også at det skal komme en stilig tryllelyd!
Sjekkliste
-
når denne figuren klikkes skjul start lyden [fairydust v]
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Ting å prøve
Steg 4: Legg til tid og poeng
Vi har et spøkelse å trylle bort, så nå vil vi ha poeng for å gjøre det! Vi vil også ha en tidsfrist, slik at det er om å gjøre å få flest mulig poeng på denne tiden. Vi løser begge deler ved å bruke variabler.
Sjekkliste
-
når denne figuren klikkes skjul start lyden [fairydust v] endre [Poeng v] med (1)
-
Når grønt flagg klikkes sett [Tid v] til [30] sett [Poeng v] til [0] gjenta til <(tid) = [0]> vent (1) sekunder endre [Tid v] med (-1) slutt stopp [alle v] :: control
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Ting å prøve
Lagre prosjektet
En ekstra utfordring: Flere spøkelser!
Hvis ett spøkelse er bra, må vel flere være enda bedre! La oss ha tre spøkelser flyvende rundt!
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Gratulerer! Da har du gjort alt riktig!
Ting å prøve
Lagre prosjektet
Bra jobba! Nå er du ferdig, og det er på tide med litt seriøs spilling. Husk også at du kan dele spillet med vennene dine. Det gjør du ved å klikke på Legg ut
i toppmenyen.
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!