Level 3Tegneprogram

Skrevet av: Oversatt fra Code Club UK

Oversatt av: Helge Astad og Anne-Marit Gravem

Kurs: Scratch
Tema: Blokkbasert
Fag: Matematikk, Programmering, Kunst og håndverk
Klassetrinn: 1.-4. klasse, 5.-7. klasse, 8.-10. klasse

Introduksjon

I dette prosjektet lager vi et tegneprogram slik at du etterpå kan lage din egen kunst. Du kan tegne med forskjellige farger, bruke viskelær, lage stempler og mye mer!

Bilde av et tegneprogram

Forberedelser: Last ned bildefiler

Denne første delen kan du godt få hjelp fra en voksen til å gjøre!

checkSjekkliste

Steg 1: Dra og tegn!

Vi starter med å lage en blyant som tegner når du drar den rundt på scenen.

checkSjekkliste

  • Bilde av en blyant med flyttet senterpunkt
  • når grønt flagg klikkes
    gjenta for alltid
        gå til [musepeker v]
    slutt
    

Nå vil vi bruke denne blyantfiguren som en ordentlig blyant. Om du ser under Penn-kategorien kan du se mange slags tegnefunksjoner. De vi er interessert i nå er penn på og penn av.

  • når grønt flagg klikkes
    gjenta for alltid
        gå til [musepeker v]
        hvis <museknappen er trykket?>
            penn på
        ellers
            penn av
        slutt
    slutt
    

flagTest prosjektet ditt

Klikk på det grønne flagget.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    slett
    gjenta for alltid
        gå til [musepeker v]
        hvis <museknappen er trykket?>
            penn på
        ellers
            penn av
        slutt
    slutt
    

flagTest prosjektet ditt

Klikk på det grønne flagget.

Steg 2: Rydde opp

I stedet for å måtte starte og stoppe prosjektet for å slette tavla kan vi lage en knapp som sletter alt i stedet.

Vi kan fortsatt bruke slett-klossen.

checkSjekkliste

  • når denne figuren klikkes
    slett
    

flagTest prosjektet ditt

Klikk på det grønne flagget.

Steg 3: Bytte farge

Til nå har vi bare kunnet tegne blå streker. Vi kan bruke andre farger også!

Vi legger til noen figurer på bunnen av skjermen. Figurene vil se ut som fargede knapper. Når vi klikker på en knapp endres blyantfargen til den fargen knappen har. For å vise at vi har byttet farge skal vi gjøre det slik at blyanten også skifter farge.

checkSjekkliste

  • når denne figuren klikkes
    send melding [Rød v]
    

    Dette er alt denne figuren gjør. Det vanskelige arbeidet gjøres av blyanten.

  • når jeg mottar [Rød v]
    bytt drakt til [red-pencil v]
    velg pennfarge [#FF0000]
    

    For å velge fargen i velg pennfarge-klossen kan du først klikke i fargeruten på klossen, og deretter på den røde knappen du lagde på scenen tidligere.

flagTest prosjektet ditt

Klikk på det grønne flagget.

checkSjekkliste

flagTest prosjektet ditt

Klikk på det grønne flagget.

Steg 4: Bare tegne på tavla

Du har sikkert lagt merke til at man kan tegne over hele scenen, og det blir jo litt rotete. Skal vi begrense skriblingen til bare den lysegrå tavla må vi sette grenser for hvor blyanten kan gå.

Du husker kanskje at Scratch definerer punkter på scenen ved hjelp av x- og y-koordinater. Når du flytter musepekeren rundt omkring vil du se disse verdiene nedenfor det høyre hjørnet av scenen.

For å finne ut hvor grensene for tavla går kan vi begynne nede i det venstre hjørnet. Da står det x: -230 og y: 120. Flytter vi pekeren rett bort til det høyre hjørnet ser vi at y er uforandret, mens x har blitt til 230. Da vet vi at x-koordinatene går fra -230 til 230. y-koordinatene finner vi ved å flytte pekeren opp til toppen av tavla. Da kan vi lese av at y-koordinatene går fra -120 til 170.

Disse verdiene kan vi bruke inne i en hvis-kloss, og si at når musepekeren er utenfor tavlas x- og y-koordinater, så virker ikke blyanten.

checkSjekkliste

  • når grønt flagg klikkes
    slett
    gjenta for alltid
        hvis <<<(mus x) > [-230]> og <(mus x) < [230]>> og <<(mus y) > [-120]> og <(mus y) < [170]>>>
            gå til [musepeker v]
            hvis <museknappen er trykket?>
                penn på
            ellers
                penn av
            slutt
        slutt
    slutt
    
  • når grønt flagg klikkes
    slett
    gjenta for alltid
        hvis <<<(mus x) > [-230]> og <(mus x) < [230]>> og <<(mus y) > [-120]> og <(mus y) < [170]>>>
            gå til [musepeker v]
            vis
            hvis <museknappen er trykket?>
                penn på
            ellers
                penn av
            slutt
        ellers
            skjul
            penn av
        slutt
    slutt
    

    Fordi blyanten vil skjules når pekeren går utenfor tavla, må vi få den til å vises igjen når den kommer innenfor. Pass derfor på at du får lagt inn en vis-kommando innenfor hvis-klossen.

    Vi har også lagt på en penn av-kloss når blyanten er utenfor tavla, for at den ikke skal tegne en strek akkurat i det den kommer tilbake inn på tavla.

flagTest prosjektet ditt

Klikk på det grønne flagget.

Steg 5: Viskelær

Nå kan vi tegne hva vi vil. Men hva om vi trenger et viskelær?

Hmm… da kan vi jo bare få blyanten til å tegne med samme farge som tavla! Og så gir vi blyanten en viskelærdrakt!

checkSjekkliste

  • når denne figuren klikkes
    send melding [Visk v]
    
  • når jeg mottar [Visk v]
    bytt drakt til [eraser v]
    velg pennfarge [#606060]
    

flagTest prosjektet ditt

Klikk på det grønne flagget.

Steg 6: Stempel

Nå skal vi lage et stempel som kan lage små avtrykk på tavla.

checkSjekkliste

  • når denne figuren klikkes
    send melding [Stempel v]
    
  • når jeg mottar [Stempel v]
    bytt drakt til [scratch logo v]
    sett [stempelmodus v] til [på]
    
  • når jeg mottar [Visk v]
    bytt drakt til [eraser v]
    velg pennfarge [#606060]
    sett [stempelmodus v] til [av]
    
  • når grønt flagg klikkes
    slett
    gjenta for alltid
        hvis <<<(mus x) > [-230]> og <(mus x) < [230]>> og <<(mus y) > [-120]> og <(mus y) < [170]>>>
            gå til [musepeker v]
            vis
            hvis <museknappen er trykket?>
                hvis <(stempelmodus) = [på]>
                    stemple avtrykk
                ellers
                    penn på
                slutt
            ellers
                penn av
            slutt
        ellers
            skjul
            penn av
        slutt
    slutt
    

flagTest prosjektet ditt

Klikk på det grønne flagget.

saveLagre prosjektet

Veldig bra jobba! Du er nå ferdig med programmet.

Du kan også prøve disse utfordringene!

Utfordring 1: Regnbueblyant

I denne utfordringen skal du legge til en blyant som kan forandrer farge mens du tegner. Kult, ikke sant?

Først må du legge til regnbue-knappen og regnbue-drakten:

Hint: Du har sikkert fått ting til å forandre seg med jevne mellomrom i tidligere prosjekter, for eksempel tid eller poeng. I dette tilfellet kan du gjøre nesten det samme, men passe på at det er pennfarge som endrer seg.

Klossen som endrer pennfargen må legges inn i en løkke. Men du trenger også noe å kontrollere løkken med, slik at den bare endrer farge når regnbueblyanten er valgt.

Hint: Du kan gjøre dette på en måte som ligner på hvordan stempelmodus styrer når stempelet skal skrues av og på. Prøv å lage en variabel som du kaller regnbuemodus. La denne skrues på når regnbueblyanten klikkes, og av når de andre fargene velges.

flagTest prosjektet ditt

Klikk på det grønne flagget.

Utfordring 2: Snarveier

Nå skal du prøve deg på å lage snarveier på tastaturet. Det betyr at man i stedet for å klikke på knappene på skjermen kan bruke tastene for å bytte farge, stemple og viske ut.

Du kan bruke hvistast _ trykket? for å benytte tastaturet. For hver tast du legger til trenger du en ny hvistast _ trykket?-kloss som sender de samme meldingene som verktøy-valgene gjør når de klikkes. Legg til skriptene på scenen.

Vi har brukt disse snarveiene:

Rød blyant - r, Grønn blyant - g, Blå blyant - b, Gul blyant - y, Regnbue blyant - w, Stempel - s, Visk - v, Slett alt - a

flagTest prosjektet ditt

Klikk på det grønne flagget.

Utfordring 3: Større og mindre

En annen funksjon som tegneprogrammer gjerne har er å forandre størrelsen på blyantstreken. Prøv å se om du får til dette.

Det er en ting som gjør dette vanskelig. Noen ganger trenger vi å endre størrelsen på blyantstreken og noen ganger trenger vi å forandre størrelsen på drakten. Det er avhengig av om du bruker blyanten eller stemplet.

  • Hint: Du kan bruke noen av endre-klossene under Penn eller Utseende. For å forminske setter du bare et minustegn foran tallet.

    Hint: For å holde styr på om det er blyantstreken eller stempelet som skal endres må du bruke en hvis - ellers-kloss.

flagTest prosjektet ditt

Klikk på det grønne flagget.

saveLagre prosjektet

Veldig, veldig bra! Nå kan du tegne akkurat det du vil!

Ikke glem å del spillet ditt med venner og familie ved å trykke på Legg ut i menyen!

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!