Tegneprogram
Skrevet av: Oversatt fra Code Club UK
Oversatt av: Helge Astad og Anne-Marit Gravem
Introduksjon
I dette prosjektet lager vi et tegneprogram slik at du etterpå kan lage din egen kunst. Du kan tegne med forskjellige farger, bruke viskelær, lage stempler og mye mer!

Forberedelser: Last ned bildefiler
Denne første delen kan du godt få hjelp fra en voksen til å gjøre!
Sjekkliste
Steg 1: Dra og tegn!
Vi starter med å lage en blyant som tegner når du drar den rundt på scenen.
Sjekkliste
-
-
når grønt flagg klikkes gjenta for alltid gå til [musepeker v] slutt
Nå vil vi bruke denne blyantfiguren som en ordentlig blyant. Om du ser under Penn
-kategorien kan du se mange slags tegnefunksjoner. De vi er interessert i nå er penn på
og penn av
.
-
når grønt flagg klikkes gjenta for alltid gå til [musepeker v] hvis <museknappen er trykket?> penn på ellers penn av slutt slutt
Test prosjektet ditt
Klikk på det grønne flagget.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes slett gjenta for alltid gå til [musepeker v] hvis <museknappen er trykket?> penn på ellers penn av slutt slutt
Test prosjektet ditt
Klikk på det grønne flagget.
Steg 2: Rydde opp
I stedet for å måtte starte og stoppe prosjektet for å slette tavla kan vi lage en knapp som sletter alt i stedet.
Vi kan fortsatt bruke slett
-klossen.
Sjekkliste
-
når denne figuren klikkes slett
Test prosjektet ditt
Klikk på det grønne flagget.
Steg 3: Bytte farge
Til nå har vi bare kunnet tegne blå streker. Vi kan bruke andre farger også!
Vi legger til noen figurer på bunnen av skjermen. Figurene vil se ut som fargede knapper. Når vi klikker på en knapp endres blyantfargen til den fargen knappen har. For å vise at vi har byttet farge skal vi gjøre det slik at blyanten også skifter farge.
Sjekkliste
-
når denne figuren klikkes send melding [Rød v]
Dette er alt denne figuren gjør. Det vanskelige arbeidet gjøres av blyanten.
-
når jeg mottar [Rød v] bytt drakt til [red-pencil v] velg pennfarge [#FF0000]
For å velge fargen i
velg pennfarge
-klossen kan du først klikke i fargeruten på klossen, og deretter på den røde knappen du lagde på scenen tidligere.
Test prosjektet ditt
Klikk på det grønne flagget.
Sjekkliste
Test prosjektet ditt
Klikk på det grønne flagget.
Steg 4: Bare tegne på tavla
Du har sikkert lagt merke til at man kan tegne over hele scenen, og det blir jo litt rotete. Skal vi begrense skriblingen til bare den lysegrå tavla må vi sette grenser for hvor blyanten kan gå.
Du husker kanskje at Scratch definerer punkter på scenen ved hjelp av x
- og y
-koordinater. Når du flytter musepekeren rundt omkring vil du se disse verdiene nedenfor det høyre hjørnet av scenen.
For å finne ut hvor grensene for tavla går kan vi begynne nede i det venstre hjørnet. Da står det x
: -230 og y
: 120. Flytter vi pekeren rett bort til det høyre hjørnet ser vi at y
er uforandret, mens x
har blitt til 230. Da vet vi at x
-koordinatene går fra -230 til 230. y
-koordinatene finner vi ved å flytte pekeren opp til toppen av tavla. Da kan vi lese av at y
-koordinatene går fra -120 til 170.
Disse verdiene kan vi bruke inne i en hvis
-kloss, og si at når musepekeren er utenfor tavlas x
- og y
-koordinater, så virker ikke blyanten.
Sjekkliste
-
når grønt flagg klikkes slett gjenta for alltid hvis <<<(mus x) > [-230]> og <(mus x) < [230]>> og <<(mus y) > [-120]> og <(mus y) < [170]>>> gå til [musepeker v] hvis <museknappen er trykket?> penn på ellers penn av slutt slutt slutt
-
når grønt flagg klikkes slett gjenta for alltid hvis <<<(mus x) > [-230]> og <(mus x) < [230]>> og <<(mus y) > [-120]> og <(mus y) < [170]>>> gå til [musepeker v] vis hvis <museknappen er trykket?> penn på ellers penn av slutt ellers skjul penn av slutt slutt
Fordi blyanten vil skjules når pekeren går utenfor tavla, må vi få den til å vises igjen når den kommer innenfor. Pass derfor på at du får lagt inn en
vis
-kommando innenforhvis
-klossen.Vi har også lagt på en
penn av
-kloss når blyanten er utenfor tavla, for at den ikke skal tegne en strek akkurat i det den kommer tilbake inn på tavla.
Test prosjektet ditt
Klikk på det grønne flagget.
Steg 5: Viskelær
Nå kan vi tegne hva vi vil. Men hva om vi trenger et viskelær?
Hmm… da kan vi jo bare få blyanten til å tegne med samme farge som tavla! Og så gir vi blyanten en viskelærdrakt!
Sjekkliste
-
når denne figuren klikkes send melding [Visk v]
-
når jeg mottar [Visk v] bytt drakt til [eraser v] velg pennfarge [#606060]
Test prosjektet ditt
Klikk på det grønne flagget.
Steg 6: Stempel
Nå skal vi lage et stempel som kan lage små avtrykk på tavla.
Sjekkliste
-
når denne figuren klikkes send melding [Stempel v]
-
når jeg mottar [Stempel v] bytt drakt til [scratch logo v] sett [stempelmodus v] til [på]
-
når jeg mottar [Visk v] bytt drakt til [eraser v] velg pennfarge [#606060] sett [stempelmodus v] til [av]
-
når grønt flagg klikkes slett gjenta for alltid hvis <<<(mus x) > [-230]> og <(mus x) < [230]>> og <<(mus y) > [-120]> og <(mus y) < [170]>>> gå til [musepeker v] vis hvis <museknappen er trykket?> hvis <(stempelmodus) = [på]> stemple avtrykk ellers penn på slutt ellers penn av slutt ellers skjul penn av slutt slutt
Test prosjektet ditt
Klikk på det grønne flagget.
Lagre prosjektet
Veldig bra jobba! Du er nå ferdig med programmet.
Du kan også prøve disse utfordringene!
Utfordring 1: Regnbueblyant
I denne utfordringen skal du legge til en blyant som kan forandrer farge mens du tegner. Kult, ikke sant?
Først må du legge til regnbue-knappen og regnbue-drakten:
Hint: Du har sikkert fått ting til å forandre seg med jevne mellomrom i tidligere prosjekter, for eksempel tid eller poeng. I dette tilfellet kan du gjøre nesten det samme, men passe på at det er pennfarge som endrer seg.
Klossen som endrer pennfargen må legges inn i en løkke. Men du trenger også noe å kontrollere løkken med, slik at den bare endrer farge når regnbueblyanten er valgt.
Hint: Du kan gjøre dette på en måte som ligner på hvordan stempelmodus
styrer når stempelet skal skrues av og på. Prøv å lage en variabel som du kaller regnbuemodus
. La denne skrues på når regnbueblyanten klikkes, og av når de andre fargene velges.
Test prosjektet ditt
Klikk på det grønne flagget.
Utfordring 2: Snarveier
Nå skal du prøve deg på å lage snarveier på tastaturet. Det betyr at man i stedet for å klikke på knappene på skjermen kan bruke tastene for å bytte farge, stemple og viske ut.
Du kan bruke hvis
tast _ trykket?
for å benytte tastaturet. For hver tast du legger til trenger du en ny hvis
tast _ trykket?
-kloss som sender de samme meldingene som verktøy-valgene gjør når de klikkes. Legg til skriptene på scenen.
Vi har brukt disse snarveiene:
Rød blyant - r
, Grønn blyant - g
, Blå blyant - b
, Gul blyant - y
, Regnbue blyant - w
, Stempel - s
, Visk - v
, Slett alt - a
Test prosjektet ditt
Klikk på det grønne flagget.
Utfordring 3: Større og mindre
En annen funksjon som tegneprogrammer gjerne har er å forandre størrelsen på blyantstreken. Prøv å se om du får til dette.
Det er en ting som gjør dette vanskelig. Noen ganger trenger vi å endre størrelsen på blyantstreken og noen ganger trenger vi å forandre størrelsen på drakten. Det er avhengig av om du bruker blyanten eller stemplet.
-
Hint: Du kan bruke noen av
endre
-klossene underPenn
ellerUtseende
. For å forminske setter du bare et minustegn foran tallet.Hint: For å holde styr på om det er blyantstreken eller stempelet som skal endres må du bruke en
hvis - ellers
-kloss.
Test prosjektet ditt
Klikk på det grønne flagget.
Lagre prosjektet
Veldig, veldig bra! Nå kan du tegne akkurat det du vil!
Ikke glem å del spillet ditt med venner og familie ved å trykke på Legg ut
i menyen!
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!