Kodetimen: Klassisk labyrint
Skrevet av: Carl A. Myrland
Om oppgaven
I denne oppgaven møter elevene en spillpreget tilnærming til de grunnleggende konseptene innen programmering. Alle konseptene forklares med videoer underveis i oppgaven, på engelsk med norsk tekst. For elever på mellomtrinnet bør innholdet i videoene oversettes av lærer ved behov.
Dette er den opprinnelige Kodetimen-oppgaven, som har blitt litt oppdatert og finpusset gjennom årenes løp. En flott "kom i gang"-oppgave for alle fra ca mellomtrinn og oppover.
Oppgaven passer til:
Fag: Programmering, Matematikk
Anbefalte trinn: 5.-13. klasse
Tema: Variabler, løkker, tester
Tidsbruk:
Kompetansemål
Matematikk, 5. årstrinn:
Matematikk, 8. årstrinn:
Forslag til læringsmål
Forslag til vurderingskriterier
Det er mange ulike måter man kan vurdere et programmeringsprosjekt, og her må en selv vurdere hva som er den beste måten ut ifra hvilket fag man jobber i, hvilken aldergruppe og hviklet nivå elevene er på, hva man ønsker å teste og hvor mye tid man har til rådighet til å jobbe med prosjektet. I vårt lærerdokument har vi blant annet beskrevet ulike måter dette kan gjøres på, tillegg til en del andre nyttige tips til hvordan man underviser i programmering.
Forutsetninger og utstyr
Utstyr:
Fremgangsmåte
Vi anbefaler å se forklaringsvideoene som følger opplegget i forkant, du finner disse nederst på siden, under "Eksterne ressurser". Her følger en svært forenklet forklaring av de ulike konseptene som introduseres:
Steg 1: Oppgave 1-5: Enkle sekvenser
Steg 2: Oppgave 6-9: Enkle sekvenser med løkker
Steg 3: Oppgave 10-13: Gjenta til-løkker
Steg 4: Oppgave 14-17: Vilkår: Hvis
Steg 5: Oppgave 18-20: Vilkår: Hvis/ellers
Eksterne ressurser
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!