Rotasjon rundt eigen akse
Skrevet av: Carl A. Myrland
Oversatt av: Stein Olav Romslo
Introduksjon
I denne oppgaven skal vi importere en geometrisk figur og deretter rotere
den.

Steg 1: Vi roterer en likebeint trekant
For å gjere det enkelt å kome i gang skal me hente inn ein figur frå Scratch-biblioteket. Denne figuren er tilnærma lik ein likebeint trekant.
Sjekkliste
-
når [n v] vert trykt vis peik i retning [90 v] gå til x: (0) y: (0)
No skal me gi Scratch beskjed om å rotere
hatten 90 gradar.
-
når @greenFlag vert trykt på snu @turnRight (90) gradar
Test prosjektet
Klikk på det grønne flagget.
Sjekkliste
Rotasjon er jo morosamt! Men at ting roterer med 90 gradar om gongen er jo litt keisamt og unaturleg.
-
når @greenFlag vert trykt på snu @turnRight (45) gradar
Test prosjektet
Klikk på det grøne flagget.
Du oppdagar kanskje at det begynner å bli veldig mange klikk etter kvart?
Steg 2: Litt meir action, takk!
Heldigvis kan me bruke ligg programmeringsmagi og få datamaskina til å gjere jobben for oss!
Sjekkliste
-
når @greenFlag vert trykt på gjenta (8) gongar snu @turnRight (45) gradar
Steg 3: The final countdown
-
når @greenFlag vert trykt på gjenta (360) gongar snu @turnRight (1) gradar
Test prosjektet
Klikk på det grønet flagget.
Avslutning
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!