Snøkrystaller
Skrevet av: Espen Claussen
Oversatt av: Carl A. Myrland
Om oppgaven
I denne oppgaven skal elevene jobbe med geometri, symmetri og rotasjon ved å designe snøkrystaller. I løpet av arbeidet skal de øve på å skrive og lese pseudokode, feilsøke og utforske egen og andres kode.
Til slutt kan man eksportere snøkrystallene og enten printe dem ut på papir, med vinylkutter eller laserkutter - eller 3D-printe dem!
Oppgaven passer til:
Fag: Matematikk, Programmering, Kunst og Håndverk
Anbefalte trinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse, Videregående Skole
Tema: Blokkbasert, Stegbasert
Tidsbruk: 90 min
Kompetansemål
Matematikk, 6. årstrinn:
Matematikk, 8. årstrinn:
Kunst og håndverk, 7. årstrinn
Kunst og håndverk, 10. årstrinn
Forslag til læringsmål
Forslag til vurderingskriterier
Det er mange ulike måter man kan vurdere et programmeringsprosjekt, og her må en selv vurdere hva som er den beste måten ut ifra hvilket fag man jobber i, hvilken aldergruppe og hviklet nivå elevene er på, hva man ønsker å teste og hvor mye tid man har til rådighet til å jobbe med prosjektet. I vårt lærerdokument har vi blant annet beskrevet ulike måter dette kan gjøres på, tillegg til en del andre nyttige tips til hvordan man underviser i programmering.
Forutsetninger og utstyr
Forutsetninger:
Utstyr:
Fremgangsmåte
Her kommer tips, erfaring og utfordringer til de ulike stegene i den faktiske oppgaven.
Steg 1: Finn inspirasjon
Steg 2: Analyser figuren din
Steg 3: Skriv koden!
Variasjoner
Eksterne ressurser
Forbedre denne siden
Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!