Level 2Snøkrystaller

Skrevet av: Espen Claussen

Oversatt av: Carl A. Myrland

Kurs: Scratch
Tema: Blokkbasert, Stegbasert
Fag: Matematikk, Programmering, Kunst og håndverk
Klassetrinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse, Videregående skole
Til oppgave

Om oppgaven

I denne oppgaven skal elevene jobbe med geometri, symmetri og rotasjon ved å designe snøkrystaller. I løpet av arbeidet skal de øve på å skrive og lese pseudokode, feilsøke og utforske egen og andres kode.

Til slutt kan man eksportere snøkrystallene og enten printe dem ut på papir, med vinylkutter eller laserkutter - eller 3D-printe dem!

checkOppgaven passer til:

Fag: Matematikk, Programmering, Kunst og Håndverk

Anbefalte trinn: 5.-7. klasse, 8.-10. klasse, Videregående Skole

Tema: Blokkbasert, Stegbasert

Tidsbruk: 90 min

Kompetansemål

Matematikk, 6. årstrinn:

Matematikk, 8. årstrinn:

Kunst og håndverk, 7. årstrinn

Kunst og håndverk, 10. årstrinn

Forslag til læringsmål

Forslag til vurderingskriterier

Det er mange ulike måter man kan vurdere et programmeringsprosjekt, og her må en selv vurdere hva som er den beste måten ut ifra hvilket fag man jobber i, hvilken aldergruppe og hviklet nivå elevene er på, hva man ønsker å teste og hvor mye tid man har til rådighet til å jobbe med prosjektet. I vårt lærerdokument har vi blant annet beskrevet ulike måter dette kan gjøres på, tillegg til en del andre nyttige tips til hvordan man underviser i programmering.

Forutsetninger og utstyr

Forutsetninger:

Utstyr:

Fremgangsmåte

Her kommer tips, erfaring og utfordringer til de ulike stegene i den faktiske oppgaven.

Steg 1: Finn inspirasjon

Steg 2: Analyser figuren din

Steg 3: Skriv koden!

Variasjoner

Eksterne ressurser

Lisens: CC BY-SA 4.0

Forbedre denne siden

Funnet en feil? Kunne noe vært bedre?
Hvis ja, vennligst gi oss tilbakemelding ved å lage en sak på Github eller fiks feilen selv om du kan. Vi er takknemlige for enhver tilbakemelding!